Pengikut-Pengikut Panglima7


Kalendar Islam

Feb 22, 2012

Surah As-Sajdah & Surah Al Mulk : Surah Penyelamat


Bismillahirrahmaanirrohim.

Assalamualaikum Wbr.

Pantasnya masa berlalu.    
Hampir 14 tahun almarhum ayahandaku Mohd Diah Bin Naam…kembali ke rahmatullah.   Arwah bonda pula telah pergi 10 tahun lebih awal dari ayahandaku.  24hb Februari ini genaplah 29 tahun kepergian arwah kakakku yang mendahului kami semua.  Semoga ENGKAU mencucuri sebesar-besar rahmatmu ke atas roh-roh mereka ya Allah.  Ampuni dosa mereka dan tempatkanlah mereka di kalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh.

Masih aku ingat lagi…….14 tahun yang lalu…….kira-kira  2 bulan selepas kembalinya arwah bapaku ke rahmatullah.  Pada malam itu, aku bermimpi yang aku sedang mandi.  Sejurus selepas selesai mandian aku telah di datangi beliau.  Masih terngiang-ngiang di telingaku

Arwah berkata kepadaku, “wahai anakku, hafalkanlah akan engkau Surah Al-Mulk, nescaya ia akan melindungimu di dalam kubur”.

Seumur hidup bapaku itu…..aku sentiasa mendengar dia membaca surah As-Sajdah, tak kira di mana…., di atas kenderaan  dan sering membawanya ketika mengimami makmum bersolat Subuh di pagi Jumaat.  Tatkala sampai ke ayat….” Wa ammallazii nafasakuu fama’ waa humunnaar.  Kullamaaaaa araa duuuuu aiyakh rujuu minhaaaaa u i duu fiihaa.  Wa qii lalahum zuu quu azaa bannaarillazii kuntumbihii tukazzibuun.   Wala nuzii qannahumm minal azaabil adnaa, duu nal azaa bil akbar laallahum yarjiuun.  As-Sajdah Ayat 20-21.

Dan adapun orang-orang yang fasik (kafir), maka tempat mereka adalah neraka. Setiap kali mereka hendak ke luar daripadanya, mereka dikembalikan (lagi) ke dalamnya dan dikatakan kepada mereka: "Rasakanlah siksa neraka yang dahulu kamu mendustakannya".  As-Sajdah Ayat 20

Dan sesungguhnya Kami merasakan kepada mereka sebahagian azab yang dekat (di dunia) sebelum azab yang lebih besar (di akhirat); mudah-mudahan mereka kembali (ke jalan yang benar).  As-Sajdah Ayat 21

Maka…berjurai-jurailah airmatanya keluar dengan teresak- esaknya…….menyebabkan makmum termasuk aku merasa sungguh sebak sesebak sebaknya.
Dan dia menggesa aku menghafal Surah As-Sajdah serta memberitahu kelebihan surah As-Sajdah ini.
Bila aku membaca….. dia mendengar dan membetulkan bacaanku.
Namun…..tiadalah pula aku mendengar beliau membaca surah Al-Mulk seperti kelaziman beliau membaca Surah As-Sajdah.
Walaubagaimanapun……2 bulan selepas pemergiannya 14 tahun yang lalu……dia datang dalam mimpiku…….menggesa aku menghafal pula surah Al-Mulk.  Allahu Akbar.!!!  
Menitis airmataku …..tatkala menulis entry ini.

Panglima7.
Mohon kurniaanmu Ya Allah ke atas kelebihan surah-surah ini untukku di alam barzah nanti.  

4 comments:

MOH KEMBARA said...

Salam Yob Panglima;

Tima kasih utk entry ni, Alhamdulillah!

Atilia said...

Terima kasih.

Atilia said...

Terima kasih. Satu usaha lagi untuk mendekatkan diri kepada Allah.

TST said...

Berbanyak terimakasih kerana beritahu pengalaman anda. Saya akan hafal Al Mulk dan menyurh keturunan saya menghafalnya juga. Semoga Allah memberkati tuan dan ayah tuan.

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara