Pengikut-Pengikut Panglima7


Kalendar Islam

Aug 3, 2011

Lepas Tasyahud Akhir...Baca Doa Ini.


Assalamualaikum Wbr...

Dahulu semasa solat Jumaat atau Isyak, bila Pak Imam lama sangat membaca Tasyahud Akhir, berkata-kata hatiku dalam solat...."apa lambat sangat pak imam ni baca tasyahud akhir...takkan tak habis2 baca...org lain semua nya dah habis baca" suasana semasa itu hening..menunggu pak imam ucapkan salam.  Ramai gak yang mengeluh bila pak imam lambat bagi salam.

Rupa-rupanya......ada kisah disebaliknya.   baru lah aku tahu.   Sejak dari itu....aku pun sama...lambat bagi salam. TST laa kan.

Panglima7

_________________

"Bila seseorang selesai membaca tashahhud (akhir), hendaklah ia memohon perlindungan kepada Allah empat perkara, iaitu: ' Ya Allah, aku berlindung kepada Mu dari siksa neraka jahannam, dari siksa kubur, dari fitnah hidup dan mati, dan dari fitnah dajjal'. [Selanjutnya, hendaklah ia berdoa memohon kebaikan utk dirinya sesuai kepentingannya]". (Hadith riwayat Muslim, Abu 'Awanah, Nasa'i dan Ibnu jarud dalam al-muntaqa [27].)

Dalam riwayat abu daud dan ahmad dengan sanad yang sahih, Nabi selalu membaca doa tersebut dalam tasyahhudnya.

Lihatlah betapa pentingnya untuk kita berlindung dari fitnah dajjal tersebut, Nabi s.a.w seorang manusia yang secara mutlaknya mendapat lindungan dari Allah sendiri selalu memohon perlindungan dari fitnah dajjal, sedangkan siapa kita di sisi Allah?. 

bahayanya fitnah dajjal ialah, ia bukan sahaja mengelirukan orang awam yang rendah ilmu dan imannya , tetapi jika di lihat sejarah, berapa ramai ulama' terkeliru dengan dajjal ini, baik dajjal kiasan ataupun realiti. Fitnah dajjal amat dasyat, boleh jadi seseorang yang awalnya Islam akan tersesat di akhir hayatnya....kemungkinan akan murtad...Nauzubillah..... 

Kesimpulannya, ketika  selesai membaca tasyahhud yakni sebelum salam, adalah digalakkan membaca doa ini





2 comments:

scootster said...

Kalu ikut terjemahan drp doa tersebut, yg pertama azab kubur hendaklah dijauhkan dan dituruti oleh azab api neraka. Bukan azab api neraka yg pertama.

Wasalam

Panglima7 said...

Benar tuan emkay, tuan seorang yang teliti. Itu yg Panglima dapat dari hadis....tapi dalam doa...didahulukan azab kubur dari azab ape neraka jahanam. So....ikutlah doa ya.

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara