Pengikut-Pengikut Panglima7


Kalendar Islam

Nov 30, 2011

Berdoa Dengan Wasilah atau Tawassul.


Bismillahirrahmaanirrohimm.

Assalamualaikum Wbr.

Sesuatu yang baik itu....tentu sekali Panglima suka untuk berkongsi dengan pembaca sekalian supaya kita juga mendapat faedah dan manfaatnya.  InsyaAllah.  Semoga bertambah-tambah ilmu kita.  Ini berkenaan dengan Tawassul.
Berdoalah walau ketika senang dan apatah lagi diwaktu susah.

Tawassul atau wasilah artinya adalah mengerjakan sesuatu amal yang dapat mendekatkan diri kita pada Tuhan. Tawassul juga diperbolehkan dalam berdoa, malah hal ini akan lebih membuat doa tersebut makbul.
Contoh berdoa dengan wasilah atau tawassul:
1.    Kita mendatangi seorang ulama yang mulia dan dikasihi Tuhan, lalu kita berkata: "Saya akan mendo'a mohon itu ini kepada Tuhan, tetapi saya harap pula tuan Guru mendoakan kepada Allah bersama saya, supaya permintaan saya dikabulkannya".
2.    Kita berziarah kepada Nabi di Madinah, ketika beliau masih hidup ataupun pada ketika beliau telah wafat, maka kita berdoa di situ dan kita harapkan agar Nabi Muhammad s.a.w mendoakan kita pula kepada Allah. Ini namanya berdoa dengan tawassul, dengan orang yang masih hidup atau yang telah wafat.
3.    Kita datang ziarah ke makam Syeikh Abdul Qadir al Jailani, lantas kita berdoa di situ kepada Tuhan begini bunyinya: "Ya Allah, Ya Tuhan yang Pengasih dan Penyayang, saya mohon keampunan dan keredhaan-Mu berkat beliau yang bermakam di sini, karena beliau ini saya tahu, seorang ulama besar yang engkau kasihi. Berilah permohonan saya , Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim"
4.    Kita berdoa kepada Allah : "Ya Allah, berkat kebesaran Nabi Besar Muhammad s.a.w, berilah permohonan saya ..."
5.    Kita berdoa : "Ya Allah, berkat nama-Mu yang besar, berilah saya ini itu". Ini berdoa tawassul dengan nama Tuhan.
6.    Kita berdoa , "Ya Allah, saya ada mengerjakan amalan yang baik, yaitu saya tetap hormat kepada ibu bapa saya. Kalau amal itu diterima oleh Engkau, maka berilah permohonan saya ini dan itu".
Dalil Tawasul
·         Dalil tawasul dalam Al Quran
·         Dalil tawasul dalam Hadis
Peranan tawasul
Tawasul adalah amalan sunat yang disukai oleh Allah. Buktinya adalah bahwa amalan tawasul ini disebutkan dalam Al Quran dan hadis, serta menjadi amalan para sahabat, tabiin, dan tabiut tabiin. Do'a/permintaan melalui tawasul insya Allah lebih mudah dikabulkan.
Tawasul (wasilah) adalah salah satu metode untuk menjadi orang bertaqwa. Sejarah menunjukkan bahwa generasi salafus soleh adalah orang-orang yang sangat kuat mengamalkan tawasul.


Panglima7.

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara