Pengikut-Pengikut Panglima7


Kalendar Islam

Dec 22, 2008

2009 – Tiada Bonus Untuk Swasta - Cabaran Besar Kepada Ekonomi Negara -

Assalamualaikum wbr.

2-3 bulan kebelakangan ini, banyak syarikat-syarikat besar di negara ini mengeluh kerana mengalami penurunan hasil jualan dan bisnes yang sangat drastik. Permintaan yang kurang dan banyak produk yang tidak dapat dijual. Kalau syarikat besar sudah mengeluh bagaimana pula nasib syarikat-syarikat kecil mahupun sederhana atau yang lebih kecil iaitu enterprise.

Kalau dulu pada tahun 1997, iklim kewangan dan ekonomi negara masih dapat diramal akan kepulihannya, tetapi kali ini melibatkan dollar Amerika di mana seluruh dunia mengalami kesan terjejas yang menyeluruh.. walupun Kerajaan BN(Malaysia) menafikan..

Ada diantara syarikat- syarikat di negara kita sudah mula menjalankan kerja 3 kali seminggu dan 4 kali rehat, ada kerja ada gaji, tak kerja tiada gaji. Especially kepada pekerja Indonesia dan Bangladesh yang mereka ambil sebagai pekerja kontrak bagi menjimatkan kos.. Manakala pekerja-pekerja tempatan, syarikat-syarikat telah mula membayangkan untuk melaksanakan VSS . (Perberhentian Kerja Secara Sukarela).

Di syarikat yang saya bekerja, pihak majikan telah mengeluarkan memo hari ini kepada regional company in South East Asia, agar segala bonus (gaji yang ke 13) dibekukan pada tahun hadapan sehinggalah ekonomi pulih semula. Ini bermaksud tiada bonus untuk semua pekerja sehinggalah ekonomi pulih. Bila pulih ??? Tak tahu lagi – setahun, 2 tahun, 5 tahun, 10 tahun atau ….tidak dapat dipastikan.

Manakala bonus prestasi melalui KPI (Key Performance Indicator) akan dipertimbangkan dan hanya diberikan kepada individu-individu yang tertentu atau terpilih sahaja bergantung kepada budi bicara syarikat. Bukan kepada semua sedangkan KPI untuk semua. Begitu juga dengan kenaikan tahunan – akan dipertimbangkan.

Pada hemat saya, apa yang dilakukan oleh syarikat ini tentunya setelah mendapat khidmat nasihat dan pandangan dari FMM (Federal of Malaysian Manufacturers) yang merupakan wakil jurucakap kepada syarikat-syarikat di Malaysia mengenai suasana ekonomi dunia yang semakin teruk.

Apabila ini berlaku, maka secara tidak langsung, MALAYSIA akan mengalami pengurangan pendapatan hasil dari cukai dan ekonomi melalui eksport dan import dari syarikat-syarikat yang bertapak di sini.

Kerajaan BN bukan sahaja perlu kepada amalan Berjimat Cermat dan berhemah dalam segala bentuk perbelanjaannya tetapi juga berusaha mengelakkan pembaziran, rasuah dan “misjudgement” dalam membuat sesuatu keputusan lebih-lebih lagi yang melibatkan pembangunan dan kewangan..

Teringat Mimpi Nabi Allah Yusof,
7 Tahun adalah tahun-tahun Subur - Senang
7 Tahun kemudian adalah tahun-tahun Kering – Kemarau.

From
Panglima7.

2 comments:

Hasbullah Pit said...

Di sini ada berita yang terbalik


http://gata.org/node/7028


Pekerja di Syarikat yang kena bailout pula dapat bonus.

Anonymous said...

Saya tak nak komen. Nanti orang Gomen marah.
Di saat syarikat swasta membekukan bonus...kerajaan bagi bonus.
That's good.

Panglima7

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara