Pengikut-Pengikut Panglima7


Kalendar Islam

Aug 14, 2010

Mengapa Sekolah Tahfiz Asyik Musnah Terbakar Saban Tahun??? Amallah Doa Abu Darda'


Salam,

Mungkin ramai yang sudah tahu mengenai doa ini.  Tetapi ramai lagi yang tidak tahu dan perlu dipanjangkan hingga generasi yang akan datang sehingga hari kiamat.

Out of curiousity, mengapa Sekolah-sekolah tahfiz di negara kita ini manjang terbakar ajer saban tahun...Menjadi suatu tandatanya.??? Hinggakan pelajar Tahfiz pun turut terkorban dalam kebakaran tersebut. Apakah Pihak pengurusan Tahfiz tidak menekankan ciri-ciri keselamatan dan kawalan semasa pembinaan Tahfiz ini???  Atau ada sesuatu yang tersembunyi di sini.???

Ok laa back to the doa.

________________

Talha r.a. meriwayatkan: "Seorang telah datang kepada Abu Darda r.a. dan memberitahu bahawa rumah beliau terbakar. Abu Darda r.a. menjawab: "Tidak, rumah saya tidak terbakar." Kemudian seorang lagi datang dan memberitahu bahawa rumahnya terbakar. Kemudian, ada seorang lagi datang dan memberitahu perkara yang sama dan Abu Darda r.a. memberi jawapan yang sama.


Pada kali yang keempat seorang datang dan memberitahu Abu Darda r.a. "Wahai Abu Darda r.a.! Api telah naik tinggi tetapi apabila sampai kepada rumah tuan, api telah padam."

Abu Darda r.a. menjawab: "Saya yakin bahawa Allah Subhanahu wa Ta'ala tidak akan membakar rumah saya. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam telah mengajar saya satu doa yang mana jika dibaca selepas subuh si pembaca akan terselamat dari semua bala dan musibah hingga petang. (Saya telah membaca kalimah-kalimah ini selepas subuh). Oleh itu saya yakin rumah saya tidak akan terbakar."

* Doa ini juga baik dibaca pada waktu kita keluar rumah.

Panglima7
Dipetik dari blog.....http://nuursyifa.blogspot.com/2009/06/doa-abu-darda-ra-untuk-menyelamatkan.html
da juga .....http://fazakkeer.blogspot.com/2010/02/doa-abu-darda-pagar-diri-pagar-rumah.html

1 comment:

Panglima7 said...

Salam Tuan Bujang Susah. Terima kasih kerana memberi komen yang cukup bermanfaat di blog hamba. komen-komen yang negatif, insyaAllah hamba terima dengan lapang dada dan berusaha mencapai tahap keikhlasan yang diredhai oelh Allah Swt. Terima kasih kerana mengingatkan bukan sahaja kepada hamba tetapi kepada pembaca-pembaca yang membaca ruangan ini.

Semoga tuan dan pembaca sekalian dicucuri rahmat Allah Swt. aamin.

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara