Pengikut-Pengikut Panglima7


Kalendar Islam

Dec 26, 2008

Gajah Penakut Menjadi Berani - Tunggu 15hb Februari 2009

Assalamualaikum wbr.

Telah banyak pihak mempertikaikan kewajaran Kerajaan BN mengekalkan pengajaran Subjek Sains & Matematik dalam Bahasa Inggeris. Idea asal perlaksanaan ini datangnya dari Tun Mahathir dalam era pemerintahannya dahulu.

Walaupun telah hampir 6 tahun Tun Mahathir berada di luar kabinet negara dan sering dikritik oleh kawan mahupun lawan namun bab pengajaran subjek Sains & Matematik ini mengapa masih UMNO atau kerajaan pertahankan? Jangankan orang Melayu yang merasa resah dengan subjek ini bahkan kaum Cina juga tidak selesa.

Telah banyak bantahan diketengahkan tapi kerajaan seakan ingin memiliki telinga yang tebal. Jadilah telinga kuali....besar dan capang. Dengarkan kami.

NGO iaitu GAPENA yang pernah digelar Gajah Penakut suatu ketika dahulu, akhirnya menjadi berani pula kali ini untuk membuat perhimpunan (bahasa lembut) dalam bahasa kasarnya demonstrasi laa..pada 15hb Februari ini bagi membantah perlaksanaan pengajaran subjek Sains & Matematik dalam Bahasa Inggeris.
Saya tak nampak kebaikkan subjek ini dalam bahasa Inggeris. Pada saya, kalau iya nak menjadi baik dalam bahasa Inggeris, belajarlah bahasa Inggerisnya. Bukannya dengan belajar Matematik & Sains dalam bahasa inggeris anda akan menjadi hebat dalam bahasa Inggeris dan sekaligus akan hebat dalam Matematik dan Sains.

Ubah kaedah atau Methodology pengajaran dalam bahasa Inggeris, analisis dan analisa mengapa pelajar Melayu tak mahir dalam Bah. Inggeris. Bagi penekanan khas dalam bahasa Inggeris ini. Gunakan semuanya apa yang ada sehabis-habisnya, apa jua dari segi audio, video, Cd , visual, TV dan apa benda dan bentuk lagi bagi membantu Melayu mahir dalam bahasa Inggeris. Be extra ordinary la...

Matematik perkara lain, Bahasa pula perkara lain. Orang Melayu ni, rata-ratanya memang kedua-dua subjek mereka lemah. Kalau dicampurkan keduanya untuk dipelajari dan dimahirkan.....saya rasa akan menjadi lebih lemah.

Mungkin saudara ada jawapan atau komen yang tersendiri kot!

Wallahualam.
Panglima7

Kasihan tengok Guru-guru Matematik & Sains yang tak mahir dalam bahasa Inggeris, terkulat2 dengan broken Inggerisnya depan murid-murid.

2 comments:

Hamirdin b Ithnin said...

setuju dengan penghujahan ini

Anonymous said...

TQ...Prof.

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara