Pengikut-Pengikut Panglima7

Kalendar Islam

Dec 31, 2011

PAS & UMNO....ISLAMmu atau Melayumu ???

Bismillahirrahmaanirrohimm.

Assalamualaikum Wbr.

Apakah yang ditanya sesudah matimu.."Islammu atau Melayumu"

PAS menyeru kepada ISLAM yang syumul, UMNO menyeru kepada MELAYU.
Berlaku konflik di sini....konflik perjuangan.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Allah SWT mengajak semua umat Islam agar kembali kepada kepada Kitabullah (al-Quran) dan sunnah Nabi-Nya jika terdapat perselisihan pendapat di dalam sesuatu urusan kehidupan.

Firman Allah SWT maksudnya : "Kemudian jika kamu berselisih tentang sesuatu, maka kembali- kanlah ia kepada Allah (Al-Quran) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan Hari Kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibat- nya."(Surah an-Nisaa' ayat 59)


Mari kita rujuk dan lihat apa kata Allah di dalam Al-Quran.

Firman Allah yang bermaksud "Serulah (manusia) kepada (agama) Tuhanmu dengan kebijaksanaan dan pengajaran yang baik, dan berbantahlah (berdebatlah) dengan mereka dengan (jalan) yang terbaik. Sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui orang yang sesat dari jalan-Nya dan Dia lebih mengetahui orang yang mendapat petunjuk." (Surah an-Nahl, ay  at 125)

Wahai bangsaku.....kamu dah tentu Melayu.....takkan hilang Melayumu itu....sampai ke mati pun kamu tetap Melayu.  Tapi belum tentu kamu mati dalam ISLAM.   


 Allah berpesan kepada Nabi SAW untuk menyeru manusia kepada agama Allah (ISLAM), bukannya menyeru kepada MELAYU.   Melayu bukannya agama.  Tiada disebut di dalam Al-Quran pun menyuruh kita menyeru kepada Melayu.


Selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW, berpuluh ribu para sahabat bertebaran menyeru manusia ke jalan Allah yakni ISLAM....sehinggalah ke negeri Cina dan Tanah Melayu..... tidak pula mereka menyeru manusia kepada perpaduan bangsa.

Panglima7

Read more...

Dec 28, 2011

Satu Lagi Cawangan PAS Tertegak Di Saujana Rawang.

Bismillahirrahmaanirrohimm.

Assalamualaikum Wbr.

Segala puji bagi Allah yang dengan limpah dan kurniaNYA, satu lagi cawangan PAS ditubuhkan di Saujana Rawang pada 27hb Disember 2011.  Semalam Majlis Penubuhan Penaja PAS ditubuhkan dengan disaksikan oleh Timbalan YDP PAS Kawasan Selayang Sdr Shafie Othman.   Alhamdulillah segalanya berjalan dengan lancar dengan kehadiran yang menggalakkan dari penduduk Saujana Rawang.  Ini merupakan Cawangan PAS yang keempat di Rawang.   Turut hadir Ketua Cawangan PAS dan Ketua Pemuda PAS Desa Mas Rawang dan Ketua PAS Cawangan PAS Country Homes.


 Kata-kata Aluan Pembuka Bicara dari Timb YDP PAS Selayang Shafie Othman
 Di antara penduduk yang hadir di rumah Panglima.
 
 Penerangan dari Timb YDP Selayang
 Pemilihan Ketua dan AJK Cawangan berlangsung.
 Borang keahlian penduduk untuk menyertai PAS diserahkan kepada Timbalan YDP PAS Kawasan Selayang

 Signboard PAS dipacakkan malam tadi secara beramai-ramai.
 Sesi fotografi Signboard PAS oleh penduduk

 Akhirnya Bendera PAS berkibar Megah di Saujana Rawang.

 ZOOM in...Signboard PAS.

Selepas selesai majlis penubuhan.....Signboard PAS dinaikkan di Saujana Rawang.  Takbirrr....  AllahuAkbar.  !!!!! 

Pada hemat Panglima,  PAS Kawasan Selayang perlu mencontohi Bangi yang mempunyai cawangan hampir atau lebih drp 80 cawangan yang sedia ada kini. Galak dan tubuhkan lagi sebanyak mungkin cawangan di Rawang bagi PAS menyuarakan pandangan dan mempunyai kerusinya di sini.

Panglima7
Read more...

Dec 27, 2011

Signboard PAS B.B Bangi Diadaptasikan di Rawang..

Bismillahirrahmaanirrohimm.

Assalamualaikum Wbr.

Selama dua hari ako menyiapkan signboard(papantanda) PAS, akhirnya...... siap juga.   Alhamdulillah.
Sebelum ini....puas aku me round sekitar CH.....untuk aku mengilhamkan signboard yang macamamana yang aku nak buat......namun hanya satu sahaja signboard PAS yang aku jumpa.  Lihat di bawah.





Kalau di BBBangi....bersepah signboard PAS di setiap lorong dan jalan.  Signboard Pas CH ini memang cantik dan unik....siap ada address lagi...tapi tidak menarik semangatku.


Tetapi signboard Pas di BB Bangi.....pabila aku melihatnya.....semangatku akan naik berapi-rapi   Lantas aku membuatnya.  Inilah signboardnya yang aku buat hasil nukilan BB Bangi untuk diadaptasikan di Saujana Rawang.  Signboard ini diambil dari hasil kerja pejuang dan petugas-petugas PAS yang gigih di sana semasa aku tinggal di BB Bangi 2 sekitar tahun 1997 sehingga Disember 2008  Kenapa aku pilih signboard ini...kerana signboard sangat penting bagi menaikkan semangat sesiapa sahaja yang melihatnya.
Tahniah B.B Bangi 1,2, 3 dan 4, Jalan 6 dan Seksyen 5.

Inilah signboardnya yang bakal aku pacakkan di bumi Rawang esok.  Takbirrrrrrr......Allahuakbar !!!


Signboard Pas yang masih belum siap lagi.


Dah Siap..!!!
Inilah signboard yang bakal ku pacakkan ...dibumi Rawang selepas penubuhan cawangan Pas di sini esok.


Panglima7


Read more...

Dec 22, 2011

Pernah Ke... Nabi SAW Melaung-Laungkan Hidup Quraisy..!!!

Bismillahirrahmaanirrohimm.
Assalamualaikum Wbr.

Bukti UMNO Menolak ISLAM

Adakah Nabi Muhammad SAW pernah melaung-laungkan Hidup Bangsa Quraisy !!  Hidup Quraisy !!... ???
Seperti mana yang dilaung-laungkan oleh UMNO..."Hidup Melayu".  Sampai masanya semua bangsa akan mati...Tiada yang hidup walaupun Melayu.  Walaupun beribu-ribu kali engkau laungkan.  Yang kekal hanyalah ALLAHUAKBAR dan  Islam yang dipelihara dan diberi kemenangan oleh Allah Azzawaljalla.

Nabi SAW tidak memperjuangkan bangsa...tetapi ISLAM.   Firman Allah SWT.  "Tidak aku jadikan Jin dan Manusia melainkan untuk beribadah kepadaku."......Apakah dengan Melayu.....ibadahmu diterima Allah.  Apakah dengan Melayu....Kamu dimuliakan oleh Allah dimuka buminya ini.???

Hanya kerana Islam...kamu dimuliakan oleh Allah SWT.   Sepertimana kata Syaidina Umar Al Khattab.


Kalau bangsa Arab takde nilainya di sisi Allah tanpa Islam...kata Saiyyidan Umar,  bagaimana pula dengan UMNO yang memperjuangkan Melayu.???

Panglima7
Kalau ini pun korang tak boleh terima juga...memang dah terbaliklah hati-hati kamu sekalian..



Read more...

Dec 21, 2011

Jangan Pandang Ringan Solat Jumaat.


Bismillahirrahmaanirrohimm.

Assalamualaikum Wbr.

Firman Allah dalam surah Al-A'raf ayat 31
Maksudnya : " Wahai anak-anak Adam, pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ketempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang)".'

Nyatalah disini bahawa kita perlu membersihkan diri dan berpakaian yang bersih dan pakaian yang terbaik ketika menghadiri rumah Allah. Malangnya bila kita ke majlis keramaian, ke jamuan makan malam, bekerja, kita berpakaian khas, tetapi untuk solat tidak pula begitu.

Realiti hari ini kita sedar, kita kebanyakannya bekerja, oleh itu semestilah kita bersedia lebih awal, sebelum keluar bekerja, mandilah sunat jumaat dan mengenakan pakaian yang terbaik dan dan bersih.

Bersegeralah untuk menghadiri jumaat adalah tuntutan Allah, firman Allah dalam surah Al-Jumaat ayat 9 yang bermaksud : " Wahai orang-orang yang berfirman, apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari jumaat, maka bersegeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang jumaat) dan tinggalkanlah berjual beli (pada saat itu).''

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud : " Sesungguhnya manusia akan duduk disisi Allah azzawajalla pada hari qiamat mengikut qadar (cepat dan lambatnya mereka) pergi menghadiri jumaat "

Sepatutnya pada hari jumaat ini, kita mendapatkan rehat yang secukupnya sebelum datang ke masjid supaya bersedia dan bersegera untuk mendengar khutbah, apa yang berlaku sebaliknya menjadikan waktu khutbah sebagai waktu tidur, malah berdengkur yang lazat. Sedangkan firman Allah dalam surah Al-Jumaat ayat 9 :

Yang bermaksud : ".Maka hendaklah kamu segera mengingati Allah (zikir Allah)"zikir Allah disini bermaksud khutbah – bersegeralah mendengar khutbah, kerana nabi s.a.w. tidak pernah meninggalkan khutbah jumaat, baginda bersabda : yang bemaksud ; sembahyanglah kamu seperti mana kamu melihat aku bersembahyang. Umar r.a. berkata, maksudnya pendekkanlah solat jumaat kerana azan khutbah. Begitu juga Aisyah r.a. juga berpendapat demikian. Saad bin Jabar berkata yang bermaksud adalah jumaat itu empat rakaat, maka jadikanlah khutbah ditempat dua rakaat.''

Kita menggalakkan peniaga-peniaga warung makanan membantu jemaah untuk makan, minum dan sebagainya, tetapi diharapkan apabila masuk waktu jumaat, hentikanlah perniagaan buat sementara waktu dan beruntung serta berkatalah perniagaan mereka jika mereka menjaga adab-adab ini.

Adalah sangat mendukacitakan dan sangat memalukan dikalangan umat Islam masih berada diwarung-warung dan di restoran-restoran makanan ketika khutbah disampaikan, berdosalah mereka yang tidak mendengar khutbah, apatahlagi tidak menunaikan jumaat, pemilik-pemilik warung juga berdosa, kerana membuka kedai ketika azan jumaat telah dikumandangkan. Khatib mengingatkan kepada pengusaha-pengusaha kedai makanan yang Islam agar menutup perniagaan mereka beberapa minit sebelum azan dikumandangkan. Bukankah Allah berfirman dalam surah Al-Jumaat ayat 9 yang bermaksud

" Wahai orang-orang yang beriman, apabila diserukan azan (bang) untuk untuk mengerjakan sembahyang pada hari jumaat, maka bersegeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang jumaat) dan tinggalkanlah berjual beli (pada saat itu) ".

Dalam satu riwayat, ketika Rasulullah berkhutbah pada hari jumaat, datanglah khafilah membawa dagangan dari Syam, orang yang sedang mendengar khutbah keluar menyambut rombongan khafilah itu sehingga tinggalkanlah 12 orang sahaja yang mendengar khutbah Rasulullah, lalu Allah turunkan surah Al-Jumaat ayat 11 

Maksudnya : " Dan apabila mereka mengetahui kedatangan barang-barang dagangan (yang baru tiba) atau (mendengar) sesuatu hiburan, mereka bersurai, (lalu pergi) kepadanya dengan meninggalkan engkau berdiri (di atas minbar berkhutbah), katakanlah (wahai Muhammad – pahala – balasan ) yang ada disisi Allah, lebih dari hiburan dan barang-barang dagangan itu, dan Allah sebaik-baik pemberi rezeki "

Ayat ini menegaskan apa yang ada disisi Allah jauh lebih baik dari apa yang ada dalam perniagaan, apa gunanya untung sedikit di dunia – rugi besar di akhirat.

Ada sebahagian daripada umat Islam yang telah diberikan kebenaran oleh majikan mereka untuk menunaikan solat jumaat tetapi sayangnya masa itu digunakan untuk tugas-tugas yang lain seperti membeli-belah, berehat di rumah atau tidur. Hal seperti ini adalah sangat merugikan, kerana dia telah membohongi diri sendiri.

Apabila solat jumaat selesai ditunaikan, para jemaah hendaklah bersabar sebentar untuk meaminkan doa-doa yang dibaca oleh imam. Sering berlaku jemaah tidak sabar, meninggalkan masjid sebelum berdoa, mereka sanggup melintasi jemaah yang masih sembahyang sunat. Sesungguhnya melintasi di hadapan orang yang sedang sembahyang adalah haram dan berdosa.

 Marilah kita tunaikan solat jumaat itu dengan sebaik-baiknya serta hayatilah khutbah yang diberikan sekurang-kurangnya ia akan memberikan suatu keinsafan dan kesedaran kepada kita dalam mengharungi kehidupan yang masih jauh penghujungnya.



Panglima7
Kiriman sahabat

Bagaimana pula...mereka yang tidak solat Jumaat dan berada dipusat-pusat permainan snooker??  Kembalilah kalian kepada Allah.

Read more...

Dec 15, 2011

Cakaplah Apa Pun....Pas Tetap Akan Ditubuhkan.

Assalamualaikum Wbr.
 Bulan...lambang Islam

Berbagai-bagai ragam dan perangai orang yang aku temui sepanjang penubuhan Pas Cawangan di kawasan aku.  Ada yang dahulunya condong kepada Pakatan Rakyat....mula 'playsafe" dengan berkata" aku tak sokong mana-mana".  Takut hilang kawan ke....atau kena ugut nie.??

Ada yang menuduh aku pemecah belah masyarakat.  Adakah Islam itu...pemecah belah masyarakat??......sedangkan UMNO yang sedang melobi habis-habisan masyarakat di sini dengan wang dan laptop dan tanah tidak pula digelar pemecahbelah dan perosak masyarakat.  Cakaplah apa sahaja pun......Pas tetap akan ditubuhkan.

Ada yang bagi nama..tetapi tidak mahu memasukkan nama isterinya.  Ermm….mungkin isterinya bukan satu bendera dengan beliau kot.  atau memang sokong UMNO ikut keluarganya sebelum berkahwin lagi.

Ada suami yang macam takut-takut nak isi borang…takut isterinya nampak atau mengetahui dia sokong PAS.  Ermm….ini bukannya 15 tahun yang lalu Cik abang ooi!!….di mana, orang dulu-dulu menyokong Pas secara sembunyi-sembunyi.  Tetapi sekarang ramai yang dah terbuka mengisytiharkan dirinya ahli dan penyokong PAS.

Di sinilah letaknya peranan suami dalam mentarbiahkan isterinya..mengapa dan kenapa kita menyokong PAS.  Mengapa kita perlu jadikan PAS suatu wadah dalam perjuangan menegakkan ISLAM.?  Ini perlu diterangkan kepada isteri kita.  Kita sebagai suami yang dah tahu kebenaran...kenapa tak habaq pada life partner kita itu.?

Dahulu..... umat ISLAM menegakkan Islam melalui mata pedang, darah dan peperangan, ……sekarang tidak lagi.  Sekarang, di negara-negara yang aman tetapi bergolak, Islam ditegakkan melalui politik dan kepartian.
Melalui parti, hukum Islam dapat ditegakkan..Melalui hukum Allah ini segala kemaslahan rakyat dapat diuruskan.  Melalui hukum Islam ini juga.....gejala murtad dapat dibenteras.

Umat Islam di negara sekular tak ubah seperti anak ayam kehilangan ibu.  Bermacam-macam gejala sosial.dan pembunuhan berlaku.  Kita seakan tercari-cari formula bagi mengatasi masalah ini.  Sedangkan formula itu telah ada 1400 tahun yang lalu.  Formula tinggalan Rasulullah SAW.  Kita kata kita cinta Rasullullah SAW.....tiap-tiap tahun kita sambut Maulidurasul.  Berpeluh-peluh ketiak berarak dan berselawat, memuji-muji rasulullah, cinta dan kasih kepada baginda......tetapi hukum, kita ambil hukum yang lain.  Kata cintakan Allah dan Rasul.!!!  Tetapi hukumnya, kita kata tak sesuai di zaman ini. Astagfirullahalazimm.

Menegakkan hukum Allah tadi samalah seperti kita menangkap ibu ayam.  Bila tertangkapnya ibu ayam...maka segala anak-anak ayam tadi akan terbela dan kembali kepada ibunya secara otomatik.

Panglima7
Sekadar perkongsian.





Read more...

Dec 12, 2011

Berjihad Untuk Melayu ....masuk Syurga Ke???


Bismillahirrahmaanirrohimm,

Assalamualaikum Wbr....
Memanglah balasan Syurga dan Neraka itu milik Allah yang Maha Pemurah untuk menentukan. Sepertimana kisah Pelacur yang masuk Syurga kerana memberi minum seekor anjing yang kehausan.  Tetapi Pelacur itu hanya satu yang masuk syurga daripada ratusan ribu Pelacur yang ada atau lebih di dunia ini sejak dari zaman Nabi-Nabi dahulu hingga lah kini.  Takkan semua Pelacur masuk syurga hanya kerana mengikuti Pelacur tadi memberi minum anjing yang kehausan. Ini semua bergantung kepada amalan baik pelacur tersebut hingga mengundang dan membuka Pintu Rahmat dan sifat RAHIM Allah SWT ke atasnya untuk memasuki Syurga Allah Taala. 

Pelacur  tersebut telah melakukan satu dosa besar....tetapi dia tidak pula menyengutukan Allah dengan sesuatu yang lain.  Sepertimana UMNO yang menyengutukan hukum Allah dengan mengambil hukum yang selain dari hukum Allah dalam memerintah negara.  

Harus diingat....Menyengutukan Allah ini...bukan sahaja terhad kepada menyembah selain Allah....malah bagi sesiapa yang menyokong dan mengambil hukum yang selain dari Allah.   

Bukan itu sahaja ..malah UMNO memperlecehkan sesiapa sahaja yang menyarankan agar Hukum Allah ini didaulatkan.  Bukankah menyengutukan Allah itu suatu dosa yang besar yang tidak diampunkan Allah.   Nik Aziz pernah berkata...PAS akan dibubarkan jika UMNO mengambil Hukum Allah yakni ISLAM sebagai perlembagaan negara.   Jika benar UMNO inginkan ISLAM..mengapa UMNO tidak melaksanakannya selagi ada kuasa memerintah Negara.

Tetapi jika jalan menuju ke syurga itu awal-awal lagi sudah "FAIL" seperti kata-kata UMNO di atas "Berjihad Untuk Melayu"  dan tentangan serta berbagai alasan untuk UMNO tidak melaksanakan hudud  setelah memerintah hampir separuh abad, malah memperlecehkannya sepertimana Chua Soi Lek....boleh sampai ke syurga ke agak-agaknya ?  Sebab itu...undi anda penentu jalan anda ke syurga atau ke neraka.

Buat pembaca sekalian....renungi kata-kata dari TG Nik Aziz ini.
Panglima7
__________________________________

Ingatt..Umno "Tersekat" Untuk Sampai Ke Syurga..??

 
Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini menyelar penggunaan istilah jihad oleh Umno, dalam perhimpunan agungnya minggu lalu, bagi mengajak lebih tiga juta ahlinya menghadapi pilihan raya umum ke-13.
Menurut Nik Aziz (gambar), istilah jihad itu berasal daripada al-Quran dan hanya sesuai digunakan untuk tujuan menegakkan Islam.

Cerita lanjut Klik SINI

Panglima7

Read more...

Dec 8, 2011

Berakhlaknya UMNO : Hadiah Harijadi Kek Najis Manusia Kepada Lim Guan Eng...

Bismillahirrahmaanirrohimm.

Assalamualaikum Wbr.

Hadiah 'Kek Tahi' UMNO Kepada Lim Guan Eng

Inilah dia akhlak sebenar UMNO apabila menghadiahkan Kek berupa tahi manusia kepada Ketua Menteri  Pulau Pinang, Lim Guan Eng sempena harijadinya.  Tak pernah dalam sejarah.....akhlak Melayu...UMNO rendahkan serendah-rendahnya begitu.

Sila Klik di SINI

Panglima7
Orang Melayu kaya dengan sopan santun, budi bahasa dan adab.  Tapi UMNO yang merosakkannya.
Ko ingat dengan adab ko begini...ko boleh dapat semula Pulau Pinang.  Kalau UMNO dapat juga Pulau Pinang... ke Cina juga Ketua Menterinya.  Daripada GERAKAN...Baiklah DAP yang memerintah.

Read more...

Semalam....Berlaku Pertengkaran Besar Di Surau

Bismillahirrahmaanirrohim.

Assalamualaikum Wbr.

Usia surau di kawasan perumahan ku....tak sampai setahun jagung.  Surau yang dibina atas keringat penduduk dengan penuh semangat ukhuwah dan kasih sayang itu siap dalam masa 3 bulan.  Hanya hari kelepasan am dan hujung minggu sahaja keringat ditagih bagi menyempurnakan misi menyiapkan rumah Allah ini.  Yang merupakan Fardhu Kifayah kepada seluruh penduduk.

Tetapi malangnya.  Ku sangka panas hingga ke petang..rupanya hujan ditengah hari..........Setelah siap surau yang kesayangan ramai itu...... bermula laa bibit-bibit pepecahan.  Qariah mula berbeza pandangan dan membentuk kelompok sendiri dan saling kecam mengecam di antara satu dengan yang lain samada dari depan mahu pun belakang.  Segala pandangan orang lain ditolak mentah mentah. Segala perlantikan dan pemilihan dipersoalkan.  Dan segala kerja-kerja dan aktiviti surau ada sahaja yang tak kena dan tak betulnya pada pandangan mata mereka dan lebih memburukkan keadaan..... campurtangan orang-orang yang bukan ahli jawatankuasa surau terhadap segala keputusan mesyuarat dicabar dan disebarkan melalui bisikan bisikan telinga ke penduduk taman.

Seumurku...tak pernah Pang5 jumpa...sifat-sifat demikian di taman yang lain.  tak tahulah kalau ada di tempat lain.  Sungguh pelik sifat qariah di kawasan panglima.  memang pelik.  Itulah yang Panglima ucapkan semalam pada semua ajk surau.   Mereka mahukan Surau Beramal kepada Penduduk....Bukan Penduduk memberi sumbangan bagi membangunkan Surau.    Setelah lama terbuku di hati...maka semalam terlerailah rasa amarah Panglima ketika sidang mesyuarat berlangsung.  Saling tuduh menuduh keikhlasan ahli qariah  membuat kerja dan masing-masing mempertahankan pandangan masing-masing merosakkan perbincangan dalam mesyuarat. 

Hinggalah amarah Panglima terpancut keluar memeranjatkan semua yang ada dan tikam menikam lidah berlaku.  Panglima lantas bangun menuju keluar surau bagi menenangkan perasaan yang berapi.

Pengerusi Surau secara sinis berkata Teringat akan kisah Masjid Dhirar...yang dibakar oleh Nabi SAW.  "Elok kita bakar sahaja surau ini....Surau ini bukan lagi menyatupadukan penduduk tetapi menambahkan penduduk berpecahbelah".

Astagfirullahalazimm......!!!  Sepanjang melelapkan mata semalam Panglima berfikir....Punca apakah ini menyebabkan penduduk berpuak-puak, menjadi talam dua muka, menjadi lalang dan perebutan kuasa.
Ermm...   Tak lain dan tak bukan...... mungkin puncanya adalah Khemah yang diwakafkan oleh seorang hamba Allah di surau itu. 

Kerana khemah itulah menjadikan penduduk bersengketa.....khemah itulah yang disewakan pihak AJK berserta kerusi mejanya dgn harga RM180 sehari kepada penduduk taman...RM50 dari pendapatan sewa khemah itu disedekahkan kepada anak2 qariah yang memasang khemah tersebut.  Baki RM130 di digunakan untuk membangunkan surau dan aktivitinya.
Tetapi sekumpulan penduduk pula mahukan ianya diberi FREE kepada penduduk.....termasuk upah RM50 kepada  anak2 qariah yang seramai 5-6 org itu dimansuhkan.

Siapa yang hendak turun pasang khemah...bila semuanya FREE.......???  Qariah sendiri tiada masa untuk memasangnya...dan seorang pun tiada yg nak volunteer memasangnya disebabkan kerja.

Panglima7
Ya Allah ako hilang sabar semalam di rumahmu.  Mohon keampunanmu Ya Allah.

Read more...

Dec 7, 2011

Perhimpunan Agung UMNO Menjadi Tempat Mencaci Maki.


Bismillahirrahmaanirrohimm.

Assalamualaikum Wbr.

Perhimpunan Agung UMNO yang lalu menyaksikan tiada kurangnya UMNO dalam Mencerca, MengHamun dan Mencaci Maki  Parti Islam PAS dan Parti-Parti lain di dalam Pakatan Rakyat.

Medan Mencaci Maki
Kalau nak mesyuarat, mesyuarat laa……kalau nak berhimpun pun, berhimpunlah secara terhormat dan baik.  Seperti mana yang dibuat oleh Parti-Parti Pakatan Rakyat dan juga PAS dalam Muktamar Agung mereka setiap tahun.  Tiada keluar pun caci maki dari mulut pemimpin PAS ke atas pemimpin mahupun Parti UMNO. 

Kalau dah tahu Parti anda (UMNO) bermasalah dan lemah……tumpukanlah pada gerak kerja dan pengukuhan Parti.   Bukannya mencaci maki Parti Lawan saban tahun sejak dari kepimpinan TUN Mahathir lagi hinggalah ke Najib.  

Tapi kalau dah MEMANG TABIAT UMNO sejak zaman Patih Karma Wijaya lagi atau dah memang jadi MAKANAN tiap kali berhimpun untuk caci maki pihak lawan.  Tak maki maka tak sah perhimpunan  dan tak hilang gatal di mulut, maka perhimpunan agung umno ini sudah boleh dikira sebagai medan meluahkan perasaan dendam kesumat UMNO dan para pemimpin mereka.

Mereka-mereka yang hadir pada Perhimpunan Agung UMNO itu semuanya terpalit dengan dosa –dosa telinga dan dosa mengata oleh para pemimpin mereka yang terlebih pandai bab bab agama.

Paku Dulang Paku Serpih…….Mengata orang, awak yang lebih. 

Panglima7
Kalau tak tahu bab-bab agama…tanyalah Tuan Guru Nik Aziz…Tuan Guru Haji Hadi Awang, Tuan Guru Dato Harun Din.  Mereka semuanya ulamak dan lulusan Universiti Al-Azhar Mesir lagi.  Kalau agama pun kau rujuk kat kepala hotak…..memang terpesong laa ko.

Read more...

Nov 30, 2011

Berdoa Dengan Wasilah atau Tawassul.


Bismillahirrahmaanirrohimm.

Assalamualaikum Wbr.

Sesuatu yang baik itu....tentu sekali Panglima suka untuk berkongsi dengan pembaca sekalian supaya kita juga mendapat faedah dan manfaatnya.  InsyaAllah.  Semoga bertambah-tambah ilmu kita.  Ini berkenaan dengan Tawassul.
Berdoalah walau ketika senang dan apatah lagi diwaktu susah.

Tawassul atau wasilah artinya adalah mengerjakan sesuatu amal yang dapat mendekatkan diri kita pada Tuhan. Tawassul juga diperbolehkan dalam berdoa, malah hal ini akan lebih membuat doa tersebut makbul.
Contoh berdoa dengan wasilah atau tawassul:
1.    Kita mendatangi seorang ulama yang mulia dan dikasihi Tuhan, lalu kita berkata: "Saya akan mendo'a mohon itu ini kepada Tuhan, tetapi saya harap pula tuan Guru mendoakan kepada Allah bersama saya, supaya permintaan saya dikabulkannya".
2.    Kita berziarah kepada Nabi di Madinah, ketika beliau masih hidup ataupun pada ketika beliau telah wafat, maka kita berdoa di situ dan kita harapkan agar Nabi Muhammad s.a.w mendoakan kita pula kepada Allah. Ini namanya berdoa dengan tawassul, dengan orang yang masih hidup atau yang telah wafat.
3.    Kita datang ziarah ke makam Syeikh Abdul Qadir al Jailani, lantas kita berdoa di situ kepada Tuhan begini bunyinya: "Ya Allah, Ya Tuhan yang Pengasih dan Penyayang, saya mohon keampunan dan keredhaan-Mu berkat beliau yang bermakam di sini, karena beliau ini saya tahu, seorang ulama besar yang engkau kasihi. Berilah permohonan saya , Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim"
4.    Kita berdoa kepada Allah : "Ya Allah, berkat kebesaran Nabi Besar Muhammad s.a.w, berilah permohonan saya ..."
5.    Kita berdoa : "Ya Allah, berkat nama-Mu yang besar, berilah saya ini itu". Ini berdoa tawassul dengan nama Tuhan.
6.    Kita berdoa , "Ya Allah, saya ada mengerjakan amalan yang baik, yaitu saya tetap hormat kepada ibu bapa saya. Kalau amal itu diterima oleh Engkau, maka berilah permohonan saya ini dan itu".
Dalil Tawasul
·         Dalil tawasul dalam Al Quran
·         Dalil tawasul dalam Hadis
Peranan tawasul
Tawasul adalah amalan sunat yang disukai oleh Allah. Buktinya adalah bahwa amalan tawasul ini disebutkan dalam Al Quran dan hadis, serta menjadi amalan para sahabat, tabiin, dan tabiut tabiin. Do'a/permintaan melalui tawasul insya Allah lebih mudah dikabulkan.
Tawasul (wasilah) adalah salah satu metode untuk menjadi orang bertaqwa. Sejarah menunjukkan bahwa generasi salafus soleh adalah orang-orang yang sangat kuat mengamalkan tawasul.


Panglima7.

Read more...

Nov 24, 2011

Pisang Emas Dibawa Belayar.....

Assalamualaikum Wbr.


Memang cantik bahasa Melayu dahulu kala. Berkias-kias seperti pantun di bawah.

Pisang Emas dibawa belayar,
Masak sebiji di atas peti,
Hutang emas boleh ku bayar,
Hutang budi dibawa mati. 

Apa maksud hutang budi di sini.....yang tak mampu dibayar dengan emas??  Tentunya kebaikan orang yang menyelamatkan nyawa seseorang atau kebaikan seseorang terhadapnya seperti memberi perlindungan nyawa atau tempat berteduh tanpa mengharapkan pembalasan.  Kebaikan dan ketulusan orang yang membantu itu dikenang oleh sipemiutang sampai ke mati.

Wallahualam.
Panglima7
Begitulah juga dengan kebaikan dan pengorbanan kedua ibu dan bapa yang tidak mampu kita membalasnya walau nyawa kita ditukar ganti.

Read more...

Nov 21, 2011

Jangan Berdoa Begini.......

Bismillahirrahmaanirrohimm.

Assalamualaikum Wbr.
Gambar Hiasan

Panglima pernah menghadiri sebuah majlis Takbir di Malam Hari Raya Aidil Fitri suatu masa dahulu. Salah seorang yang "Lead" majlis itu berdoa....lebih kurang begini bunyinya....."Ya Allah Ya Tuhan kami..apalah sudi kiranya Engkau....."  

Dan ada juga diantara kita yang menjawab soalan dari pertanyaan rakan dengan berkata begini......"Allah belum makbulkan lagi doaku"

Ada juga yang menjawab pertanyaan kawan..."dah dapat petunjuk lepas solat istikharah hari tuu....Lantas dia menjawab....Allah belum beri petunjuk lagi.

Mengapa dan apa kena mengena dengan doa itu dan jawapan kita......sila baca di bawah.


Berteguh hati dalam berdoa dan tidak berdoa dengan ucapan: "Jika Engkau berkenan...."
  • Hadis riwayat Anas ra., ia berkata: 
    Rasulullah saw. bersabda: Apabila seorang di antara kamu berdoa maka hendaklah dia berteguh hati dalam berdoa serta jangan pula dia berdoa dengan mengucapkan: "Ya Allah! Jika Engkau sudi maka berilah aku". Sesungguhnya Allah tidak ada yang memaksanya. (Shahih Muslim No.4837)                                                                 
  • Hadis riwayat Abu Hurairah ra.: 
    Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Apabila seorang di antara kamu berdoa, maka janganlah dia berkata: "Ya Allah! Ampunilah aku jika Engkau sudi."  Tetapi bersungguh-sungguhlah dia dalam memohon dan mohonlah perkara-perkara yang besar dan mulia (surga atau pengampunan), karena Allah tidak ada sesuatu pun yang besar bagi-Nya dari apa yang telah dianugrahkan. (Shahih Muslim No.4838)
Menerangkan seorang yang berdoa akan dikabulkan selama dia tidak cepat berkata: Aku telah berdoa tetapi tidak/belum dikabulkan
  • Hadis riwayat Abu Hurairah ra.: 
    Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Akan dikabulkan doa seseorang di antara kamu sekalian selama dia tidak terburu-buru berkata: Aku sudah berdoa, tetapi aku tidak atau belum dikabulkan. (Shahih Muslim No.4916)
Panglima7
Kalau tiba-tiba ada orang menyapa...."banyak dapat ikan"??
tak boleh sebut "belum lagi".....
Itulah sebabnya...doa kita lambat atau ditolak oleh Allah.
kena sebut "InsyaAllah."

Doa...."apalah sudi kiranya" memang bahasa yang santun .....mungkin sesuai untuk sesama manusia.

Berdoalah....dengan bersandarkan kepada...berkat Nabi Muhammad SAW...Penghulu segala rasul.  
Berkat Penghulu segala Hari..iaitu Hari Jumaat....aku bermohon kepadaMu....Ya Allah
Berkat guru-guruku...yang telah mengajari aku...aku bermohon kepadaMu.....Ya Allah.

Wallahualam.


Read more...

Nov 16, 2011

Makhluk Apakah ini..???

Bismillahirrahmaanirrohimm.

Assalamualaikum Wbr.

Beberapa hari yang lepas panglima ada menerima email dari sahabat dalam bentuk gambar-gambar kononnya diambil di Pantai Cenang.  Pantai Cenang di Langkawi laa kan.  Panglima pernah sampai di situ suatu beberapa tahun yang lalu.   Samada betul atau tidak..lokasi penemuan makhluk ini tidaklah Panglima ketahui.  Mana-mana pembaca yang tahu...boleh maklumkan dan sahkan penemuan ini.

Cuma yang menjad musykil, tidak pula dihebohkan bila terjumpa makhluk ini...tapi Dugong yang mati terdampar di tepi pantai...heboh satu Malaysia dicanangkan.  Wallahualam.
Saksikan.

Baru lagi tuu...1hb Oct 2011






Panglima7


Read more...

Nov 14, 2011

Kalau Ko Jumpa Pompuan Mcm Ni Malam2 Ko Lari Tak???

Bismillahirrahmaanirrohimm.
Assalamualaikum Wbr....

"Cik Pon"....Bukan Pondan laa....Tapi Pontianak.  Gmbr Hiasan shj.

Kalau korang jumpa perempuan macam ini, di tempat sunyi, ditengah-tengah malam buta...tak perlu ramai laa...seorang ajer perempuan seperti ini berambut panjang.....mengurai seperti dalam gambar di atas, berdiri di tepi jalan menahan kenderaanmu....KORANG LARI TAK ???....hahaha.....baru ko tahu langit nie tinggi rendah.  Ayat Qursi yang korang baca pun...ntah mana pangkal ntah mana hujungnya....ntah ingat atau tidak pun ayat Qursi waktu tu.

Makhluk yang di panggil Pontianak atau dengan singkatan "Cik Pon" ini memang susah nak ditemui melainkan anda keluar malam selepas waktu dinihari. (12tghmalam ke atas).  Justeru nabi SAW pernah menasihatkan jangan keluar malam....dikhuatiri kita akan diganggu dengan gangguan dari Iblis dan Syaitan.

Panglima tak pernah laa lagi jumpa ...tapi Panglima pernah diganggu oleh makhluk ini di rumah Panglima tahun ini juga, waktu itu dalam pukul 12 malam ke atas. Pukul 10 mlm ajer...dah sunyi sangat dah kat rumah Panglima. Panglima terdengar..suara perempuan menangis teresak-esak.  Bukan suara budak perempuan yang menangis ...tetapi suara anak dara yang berumur dalam lingkungan 20an.   Bila Panglima bukak ajer pintu rumah...bagi memastikan dari mana datangnya suara itu....ia terus lenyap.  

Baru-baru ini....Panglima dikejutkan lagi dengan suara perempuan menyanyi nyanyi dengan mendayu-dayu lewat tengah malam. Yang peliknya..kali nie...Panglima sorang ajer yg dengar.   Panglima dah agak dah...itulah suara Pontianak...cuba menganggu Panglima ketika berblogging di tengah malam.  Panglima belum lagi berjumpa dengan Cik Pon ini...tetapi beberapa jiran Panglima sudah pun terserempak dengan mereka di simpang jalan menuju ke rumah.  Mungkin sahabat sekalian ada Pangalaman bertemu dengan Cik Pon ini..(bahasa berlapik bagi tidak menyebut Pontianak bila bercerita dengan orang) boleh menceritakan secoret dua di sini.

Wassalam
Panglima7





Read more...

Nov 11, 2011

Makhluk Halus Menumpang Solat

Bismillahirrahmaanirrohimm.
Assalamualaikum Wbr.
Apabila kita dapat merasa kehadiran makhluk halus atau dapat melihatnya dengan mata kepala kita sendiri.....maka bertambah-tambahlah keimanan kita kepada Allah SWT.  Maha Besar Allah, Segala Puji Bagi Allah yang menjadikan mahkluk dari kalangan Manusia dan Jin.. Sesungguhnya kita bukan sendirian hidup di dunia ini, malah kita dikelilingi oleh makhluk Allah yang lain, yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar.
Panglima7
*******************
BATU PAHAT : Terkejut, pelik, tergamam dan banyak lagi persoalan yang bermain di fikiran empat sekeluarga yang menghuni rumah di Kampung Desa Penyayang, Sri Medan, apabila ruang rumah mereka dijadikan tempat untuk solat jenazah makhluk halus.

Kejadian berkenaan disedari apabila penghuni rumah berkenaan pulang setelah beberapa ketika mengosongkan kediaman mereka.

Mohd Amin Kamil, 46, berkata, kejadian pelik di rumahnya mula berlaku tiga tahun lalu, apabila isterinya, Rahimah Mohamed, 49, mengemas sejadah yang terbuka.

Katanya, pada mulanya isterinya menganggap anak mereka menunaikan solat dan terlupa melipat sejadah tersebut.

Bagaimanapun anak mereka menafikan dan memberitahu dia belum lagi menunaikan solat.

“Saya dan isteri mula berasa pelik dengan kejadian ini dan membiarkannya sahaja dan tidak berkata apa-apa. Kami beranggapan mungkin ada di antara kami terlupa mengemas sejadah berkenaan.

“Tetapi perkara itu berulang kembali dan ia berlaku tiga kali berturut-turut, di mana kejadian berkenaan berlaku apabila masuknya waktu solat Asar, Maghrib dan juga Isyak.

“Perkara ini juga akan berlaku ketika matahari sedang naik, dan ia hanya berlaku apabila awal Muharam, tetapi kami diamkannya sahaja dan menganggap 'mereka' hanya menumpang solat,” katanya kepada Sinar Harian.

Kain batik lepas terbentang sendiri

Menurut Mohd Amin, bagaimanapun sesuatu mengejutkan berlaku apabila dia pulang sahaja ke rumah Khamis lalu dan mendapati di satu ruang dalam rumahnya terdampar sejadah untuk solat berjemaah.

Katanya, lebih mengejutkan di hadapan sekali dia melihat bantal dan juga kain batik lepas dibentang seperti menutup seorang jenazah.

“Saya terkejut dengan kejadian berkenaan dan bergegas keluar memberitahu isteri.

“Isteri saya memberitahu, sebelum dia keluar, rumah dikunci. Lalu kami teringatkan perkara yang berlaku sebelum ini di rumah.

“Sebelum itu, awal pagi dan sehari sebelum ini, saya mendapati sejadah di rumah kami terbentang seperti selalu. Kami membuat andaian mungkin salah seorang daripada makhluk halus berkenaan telah meninggal dunia,” katanya.

Sebelum ini, katanya, dia berhubung dengan beberapa ustaz dan mereka menyatakan makhluk berkenaan hanya untuk menumpang sahaja dan tidak mengganggu isi rumah.

Sebelum ini katanya, kejadian seumpama ini tidak pernah berlaku walaupun mereka telah mendiami rumah tersebut hampir 19 tahun.

Panglima7
Kiriman dari sahabat.


Read more...

Nov 10, 2011

Ini Gambar Betul atau FAKE ???

Assalamualaikum Wbr..



Agak-agaknya.....ini gambar betul atau fake.?  Betul ke ada pokok sebesar ini di dunia?

Wassalam.
Panglima7

Read more...

Nov 1, 2011

Beristeri 4.

Bismillahirrahmaanirrohimm.

Assalamualaikum Wbr.
Mungkin ada yang telah terbaca kisah ini...tapi bagi yang belum....bolehlah panglima berkongsi cerita dengan kalian semua.  Sekadar perkongsian dari Panglima.
------------------------------------
Suatu ketika, ada seorang pedagang kaya yang mempunyai empat orang isteri. Dia mencintai isteri yang keempat dan memberikan harta dan kesenangan yang banyak. Sebab, isteri keempat adalah yang tercantik di antara kesemua isterinya. Maka, tidak hairan lelaki ini sering memberikan yang terbaik untuk isteri keempatnya itu.


Pedagang itu juga mencintai isterinya yang ketiga. Dia sangat bangga dengan isterinya ini, dan sering berusaha untuk memperkenalkan isteri ketiganya ini kepada semua temannya. Namun dia juga selalu bimbang kalau-kalau isterinya ini akan lari dengan lelaki yang lain.

Begitu juga dengan isterinya yang kedua. Dia juga sangat menyukainya. Dia adalah seorang isteri yang sabar dan penuh pengertian. Bila-bila masa pun apabila pedagang ini mendapat masalah, dia selalu meminta pandangan isterinya yang kedua ini. dialah tempat bergantung. Dia selalu menolong dan mendampingi suaminya melalui masa-masa yang sulit.

Sama halnya dengan isterinya yang pertama. Dia adalah pasangan yang sangat setia. Dia sering membawa kebaikan bagi kehidupan keluarga ini. dialah yang merawat dan mengatur semua kekayaan dan usaha si suami. Akan tetapi si pedangang tidak begitu mencintainya. Walaupun isteri pertamanya ini begitu sayang kepadanya namun, pedagang ini tidak begitu memperdulikannya.

Suatu ketika, si pedagang sakit. Kemudian dia menyedari mungkin masa untuknya hidup tinggal tidak lama lagi. Dia mula merenungi semua kehidupan indahnya, dan berkata dalam hati, "Saat ini, aku punya empat orang isteri. Namun, apabila aku meninggal, aku akan sendiri. Betapa menyedihkan jika aku harus hidup sendiri."

Lalu dia meminta semua isterinya datang dan kemudian mulai bertanya pada isteri keempatnya, "Kaulah yang paling kucintai, kuberikan kau gaun dan perhiasan yang indah. Nah sekarang, aku akan mati, mahukah kau mendampingiku dan menemaniku?" Isteri keempatnya terdiam. "Tentu saja tidak!" jawab isterinya yang keempat, dan pergi begitu sahaja tanpa berkata-kata lagi. Jawapan itu sangat menyakitkan hati seakan-akan ada pisau yang terhunus dan menghiris-hiris hatinya.

Pedagang yang sedih itu lalu bertanya kepada isteri ketiganya, "Aku pun mencintaimu sepenuh hati, dan saat ini, hidupku akan berakhir. Mahukah kau ikut denganku, dan menemani akhir hayatku?". Isteri ketiganya menjawab, "Hidup begitu indah di sini. Aku akan menikah lagi jika kau mati". Pedagang begitu terpukul dengan jawapan isteri ketiganya itu.

Lalu, dia bertanya kepada isteri keduanya, "Aku selalu berpaling padamu setiap kali mendapat masalah. Dan kau selalu mahu membantuku. Kini, aku perlu sekali pertolonganmu. Kalau aku mati, mahukah kau ikut dan mendampingiku? " Si isteri kedua menjawab perlahan, "Maafkan aku tak mampu menolongmu kali ini. Aku hanya boleh menghantarmu ke liang kubur saja. Nanti, akan kubuatkan makam yang indah buatmu."

Jawapan itu seperti kilat yang menyambar. Si pedagang kini berasa putus asa.

Tiba-tiba terdengar satu suara, "Aku akan tinggal denganmu. Aku akan ikut ke manapun kau pergi. Aku, tak akan meninggalkanmu, aku akan setia bersamamu." Si pedagang lalu menoleh ke arah suara itu dan mendapati isteri pertamanya yang berkata begitu. Isteri pertamanya tampak begitu kurus. Badannya seperti orang yang kelaparan. Berasa menyesal, si pedagang lalu berguman, "Kalau saja aku mampu melayanmu lebih baik pada saat aku mampu, tak akan kubiarkan kau seperti ini isteriku."

Teman, sesungguhnya kita punya empat orang isteri dalam hidup ini;

ISTERI KEEMPAT adalah tubuh kita. Seberapa banyak waktu dan belanja yang kita keluarkan untuk tubuh kita supaya tampak indah dan gagah, semuanya akan hilang. Ia akan pergi segera apabila kita meninggal. Tak ada keindahan dan kegagahan yang tersisa saat kita menghadapNYA.

ISTERI KETIGA adalah status sosial dan kekayaan kita. Saat kita meninggal, semuanya akan pergi kepada yang lain. Mereka akan berpindah dan melupakan kita yang pernah memilikinya.

ISTERI KEDUA pula adalah kerabat dan teman-teman. Seberapa pun dekat hubungan kita dengan mereka, mereka tak akan mampu bersama kita selamanya. Hanya sampai kuburlah mereka akan menemani kita.

DAN SESUNGGUHNYA ISTERI PERTAMA adalah jiwa dan amal kita. Mungkin kita sering

mengabaikan dan melupakannya demi kekayaan dan kesenangan peribadi. Namun, sebenarnya, hanya jiwa dan amal kita sajalah yang mampu untuk terus setia dan mendampingi kemanapun kita melangkah. Hanya amal yang mampu menolong kita diakhirat kelak.

Jadi, selagi mampu, perlakukanlah jiwa dan amal kita dengan bijak. Jangan sampai kita menyesal di kemudian hari!



Panglima7
Kiriman Sahabat.
Read more...
Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara