Pengikut-Pengikut Panglima7


Kalendar Islam

Dec 23, 2008

Isu Hudud : Apa Disebalik Perlaksanaannya.

Assalamualaikum wbr.

Nampaknya isu pilihanraya kecil Parlimen KT dihangatkan lagi dengan isu Hukum Hudud. Najib Tun Razak mencabar supaya hukum hudud dilaksanakan dulu di Kelantan di bawah pimpinan Pas lantaran kenyataan Datuk Husam Musa yang Pas akan melaksanakan hukum hudud sekiranya diberi mandat memerintah negara.

Sebenarnya isu ini dah lama berkumandang atau dah lama diapi-apikan oleh UMNO dan BN sejak Pas memerintah Kelantan lagi hingga la ni. Dah lebih 20 tahun dah. Ini bukan isu baru. Saya rasa.... ramai yang dah maklum akan kisah sebenar disebalik perlaksanaan ini.
Bagi yang belum maklum lagi....ceritanya macam ni. saya pun bukan mahir sangat. Pada yang mahir bole tambah dalam komen dibawah nanti.

Ok. Negara merupakan tulang belakang dalam membuat sesuatu dasar. Manakala negeri merupakan cabang yang berfungsi sebagai anggota badan kepada negara tadi. Walaupun beberapa negeri di dalam Malaysia ini milik atau diperintah oleh Pembangkang, sesuatu dasar atau hukum tidak boleh dibuat tanpa pengetahuan atau dirujuk terlebih dahulu sebelum diluluskan oleh kerajaan pusat. Siapa Kerajaan Pusat sekarang??? Rasanya laa.....Kerajaan BN nak luluskan ke??? Kalau saya tak silap Al-Marhum Ustaz Fadhil Noor pernah menghantar / memohon agar Hukum Hudud ini diluluskan untuk dibahaskan di parlimen kepada Bekas PM Tun Mahathir Mohamed. Tapi apa yang beliau dapat hanyalah penghinaan terhadap hukum Islam itu sendiri.

Lagi Contoh mudah. Nak buat rapat umum, ceramah atau demonstrasi, mesti mendapatkan permit dari Polis. Kalau tak, perhimpunan tersebut akan dipanggil perhimpunan haram. Tetapi malangnya, apabila permit cuba dipohon atau diminta oleh pihak penganjur ianya tak pernah diluluskan oleh Pihak Polis ini.

Kemudian Pihak Polis cuba untuk menggagalkan rapat umum, ceramah atau demontrasi yang bakal berlangsung ini kononnya tidak ada permit. Hantar FRU untuk menyuraikan demontrasi, tak cukup dengan itu tembak dengan water canon. Apabila dah belasah rakyat marhaen, cabar Penganjur agar pohon permit.

Tapi apa yang berlaku adalah sebaliknya, permohonan permit dibakulsampahkan.

Begitu jugalah dengan hukum hudud ini. Dalam surat khabar boleh lah cabar Pas laksanakan hukum hudud....tapi bila diparlimen semuanya kecut. Semuanya tak berani nak luluskan. jangankan nak luluskan, nak bahaskan pun tak berani.

Panglima7

4 comments:

Hamirdin b Ithnin said...

kuat kau menghentam!

Anonymous said...

Sikit sikit aje Dr. Nak perbetulkan persepsi dan apa yang berlaku disebalik perlaksanaan hudud. Kebetulan tengah isu panas Pilihanraya Kuala Trengganu.

ISA said...

Salam Tok Panglima,

Mereka cuba bermain api, itu baru kena backfire dengan rakyat, belum lagi dengan Allah.. jawaplah nanti.

Anonymous said...

Salam ISA,

Mereka menghebohkan isu hudud...Takpe. Lama-kelamaan orang non muslim pun akan faham apa kebaikan hukum itu.
InsyaAllah

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara