Pengikut-Pengikut Panglima7

Kalendar Islam

Jan 2, 2009

Toleransi Beragama Dan Sempadannya.

Assalamualaikum wbr.

Walaupun negara kita kaya dengan masyarakat majmuk, tetapi dari sudut pandangan Islam….tiada toleransi antara agama selain dari agama Islam. Dalam hal lain boleh bertoleransi melainkan dalam beragama. Tidak dikecualikan juga jika yang meraikan itu terdiri dari kalangan pemimpin-pemimpin islam negara.

Christmas merupakan sebuah perayaan agama bagi penganut kristian. Deepavali pula adalah perayaan agama bagi penganut hindu.

Seorang bekas biarawati kristian yang tidak disebut namanya telah memeluk agama Islam dan memberitahu dalam ceramahnya bahawa adalah haram bagi seseorang umat Islam mengucapkan Selamat Hari Natal.. atau Merry Christ... dan sewaktu dengannya. kerana maksud Selamat Hari Natal.. atau Merry Christmas... adalah Sejahtera Keatas Tuhan Yesus. (NAUZUBILLAH).

Baru-baru ini beberapa pemimpin negara telah hadir dalam Majlis Rumah Terbuka Hari Krismas di Melaka. Bila disebut pemimpin negara tentunya dari parti keris.

Apabila hadir, tidak dapat tidak, mereka tidak boleh lari dari mengucapkan Merry Christmas kepada penganut ini yang menyambut kedatangan mereka. Kalau tak sebut….nak sebut apa dan apa pula kata mereka. Hendak tak hendak, maka disebutlah Merry Christmas kepada mereka.

Perlu diingat. Kita inginkan keredhaan manusia dengan menyebut Merry Christmas, tetapi kita lupa, kita mendapat kemurkaan Allah.

Dalam kes ini, sebagai pemimpin yang beragama Islam yang mempunyai ahli kabinet yang berbilang agama dan bangsa, tentunya pemimpin negara yang beragama Islam boleh menghantar sesiapa sahaja yang bukan beragama Islam sebagai wakil dari pihak kerajaan negeri atau pusat dalam menghadiri sesuatu majlis rumah terbuka bukan sahaja hari terbuka Christmas tetapi juga Deepavali dan lain-lain yang bersangkut paut dengan perayaan beragama.

Tahun Baru Cina merupakan perayaan budaya masyarakat cina yang tentunya tidak menjadi suatu masalah kepada masyarakat Islam untuk meraikannya cuma dari segi penyediaan makanan oleh golongan ini perlulah umat islam mengambil perhatian.

Firman Allah Taala dalam Surah Al-Kafirun:

Katakanlah: "Hai orang-orang yang kafir,
aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah.
Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah.
Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah.
Dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah.
Untukmulah agamamu dan untukkulah agamaku".

Wallahualam
Sekadar Pandangan
Panglima7

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara