Pengikut-Pengikut Panglima7

Kalendar Islam

Jul 16, 2011

Akhirat Jua Kekal Abadi

Assalamualaikum Wbr.


Wahai Panglima, dunia ini adalah sementara, akhirat jua yang kekal abadi.  Dunia adalah tempat kamu bercucuk tanam (beramal ibadah) dan akhirat jua tempat kamu menuai hasil tanaman kamu.  

Wahai Panglima, kehidupan di dunia ini seperti........kamu bemimpi di malam hari. Itulah dunia.  Apabila kamu terjaga dari mimpimu itu yakni dari tidurmu.....itulah akhirat yang kekal abadi.  

Pandangan matamu di alam akhirat lebih jelas, sejelas jelasnya dari pandangan kamu di dunia ini.  Apa yang kamu rasakan oleh seluruh pancainderamu lebih tajam dari pancainderamu sewaktu hidup di dunia ini. 

Kurang satu ucapan "Subhanallah" di antara orang lain seperti tiada apa kurangnya di dunia ini.....tetapi di akhirat ianya sangat bernilai dan besar di sisi Allah SWT.  Satu sahaja kurangnya ucapan Subhanallah di antara kita dengan orang lain.....membezakan amalan kita dengan orang lain seperti Langit dan Bumi.  Masyallah !!!.

Wahai Panglima......rebutlah peluang ini jangan sia-siakan masa mudamu sebelum tiba masa tuamu, masa lapangmu sebelum datang masa sibukmu, masa sihatmu sebelum datang masa sakitmu, masa senangmu sebelum tiba masa susahmu, masa hidupmu sebelum tiba ajalmu.  

Sabda Nabi SAW, maksudnya

Sesungguhnya Allah telah memberi tempoh hidup kepada seseorang itu antara umur 60 hingga 70 tahun. (Riwayat Ahmad dari Abu Hurairah)

Sabdanya lagi,
Umur umat ku ialah di antara 60 hingga 70 tahun.  Sedikit sekali di antara mereka yang hidup melebihi 70 tahun. (Riwayat daripada Abu Hurairah)

Panglima
Panglima berpesan pada diri panglima sendiri.

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara