Pengikut-Pengikut Panglima7


Kalendar Islam

Sep 4, 2011

Jangan Jadi Seperti "Baghal"

Assalamualaikum Wbr.



Tahukah anda...Apa itu Baghal?  Baghal adalah sejenis binatang yang sama spesis dengan Himar ataupun Keldai.  Apabila manusia menggunakan Baghal untuk mengangkut barangan berat yang diletakkan di pundak, Baghal sering merungut...macam Ikan Baung. Dipukul baru dia bergerak dan Baghal ini memang bodoh. Cuma apa yang hendak dikatakan di sini ialah....sifat Baghal ini ada pada manusia.  Manusia yang macam mana yang punyai sifat Baghal ini...?

Iaitu manusia yang tidak menyiasat terlebih dahulu akan kenyataan-kenyataan yang datangnya dari orang lain.....lebih-lebih lagi dari kenyataan yang keluar dari mulut orang yang tidak sewaktu dengannya.  Contoh seperti kenyataan Mat Sabu yang cuba diputarbelitkan........Mat Sabu mendakwa Mat Indera adalah di antara hero sebenar dalam menentang Penjajahan British  di Tanahair tercinta ini.  

Janganlah main tuduh Mat Sabu adalah agen komunis.  Beliau tak sebut pun komunis.  Siasatlah terlebih dahulu.  Bandingkan bukti-bukti yang beliau ada dengan bukti-bukti yang AMENO ada.  Bukankah dengan menjalankan siasatan... AMENO akan kelihatan cerdik?? atau AMENO ini memang sebaris dengan Baghal ?

Jangan lembu punya Susu....AMENO dapat nama sebagai mereka yang memperjuangkan kemerdekaan. Sedangkan ramai nama-nama pejuang kemerdekaan disorokkan dibawah karpet demi kepentingan politik dan survival AMENO.

Jangan Kelentong laa......Rakyat dah lama tahu AMENO memang agen kepada Penjajah British sehinggakan banyak Parti-Parti yang menentang Penjajahan British termasuk API, AWAS, PAS dan banyak lagi diharamkan oleh British.

Panglima 7
Semakin ramai pemimpin AMENO keluarkan mulut...semakin Panglima nampak banyaknya ...Baghal di negara ini.

11 comments:

Hamdan Rukun said...

HE!HE!HE!

YANG TERBUKTI IALAH MAT SABU TIADA BUKTI. BACALAH KUPASAN RAMLAH ADAM DAN KHOO KAY KIM.

BAIK JUGA KALAU DAPAT DIBACA MEMOIR AHMAD BUSTAMAM...

Unknown said...

Salam Panglima

Satu lagi penglima tertiggal.

Dahlah bodoh dagingnya pula orang tak makan!

hussein said...

Nama Mat Indra ditimbulkan oleh Mat Sabu dalam konteks "menentang penjajahan British" diTanah Melayu.PKM(Parti Komunis Malaya) adalah antara kumpulan yang menentang British diTanah Melayu dan mahukan kemerdekaan.PKM diharamkan lalu ahli-ahlinya lari masuk hutan,angkat senjata menentang British.Kebanyakan mereka terdiri dari ahli MPAJA(Malayan People Anti-Japanese Army)semasa Jepun memerintah Tanah Melayu,puak ini disokong oleh British.
Tahun 1948 apabila PKMM(Parti Kebangsaan Melayu Malaya)pimpinan Dr.Burhanuddin Al-Helmi,sayap Pemudanya API pimpinan Ahmad Boestamam,AWAS sayap wanitanya,pimpinan Shamsiah Pakeh,turut diharamkan oleh pihak British sebab mendesak mahukan kemerdekaan,ramai pemimpin PKMM dipenjarakan,yang terlepas,lari masuk hutan.Dalam hutan depa bertemu dengan PKM,sama-sama berjuang menentang penjajahan Britis diTanah Melayu.
Ramai yang buat komen mengenai isu ni khususnya pencacai-pencacai UMNO yang buta sejarah.Grombolan ni pandai maki-hamun dan buat tuduhan melulu,tanpa tahu akan fakta-fakta sejarah.Grombolan ini juga tidak dapat menerima hakikat bahawa UMNO sudah memesong dan menyelewengkan fakta-fakta sejarah untuk kepentingan UMNO.DiPerpustakaan Negara ada banyak buku-buku yang boleh dikaji dan dibaca untuk mengetahui akan sejarah Tanah Melayu yang tulin dan soheh.Buku-buku yang ada kad sekolah tak boleh pakai,itu sejarah UMNO bukan sejarah Tanah Melayu.Ada faham.

Anonymous said...

Semasa merayakan UMNO 50 tahun,Yayasan Warisan Johor telah mengeluarkan sebuah buku berjodol "Memartabatkan Bangsa Melayu".Oleh kerana buku ini ditulis oleh beberapa ilmuan Melayu,didalamnya banyak dimuatkan fakta-fakta sejarah yang betul mengenai perjuangan kemerdekaan.Fakta-fakta sejarah ini tidak terdapat dalam buku-buku sejarah yang ada disekolah-sekolah dewasa ini.
Untuk perhatian ahli-ahli dan pencacai-pencacai UMNO,agar tidak jadi "baghal",kalau tak mau baca buka orang lain,silalah baca buku yang dibuat oleh UMNO Johor ni.Yang sedang dibicarakan kes Mat Sabu ini adalah isu sejarah,bukan politik.Kalau buta sejarah ada baiknya berdiam diri agar tidak dipanggil baghal.

Panglima7 said...

Nama pun Luncai...Si Luncai nie...memang umum dah tahu akan keBodohannya. Ambik pula Prof kangkung sebagai bukti...hahaha...

Panglima7 said...

Waalaikumsalam Tuan Mountdweller. Terima Kasih bagi info....yea...baghal nie dah lah bodoh, degil...dagingnya pun orang tak makan...keras!! haha..

Panglima7 said...

Assalam Tuan Hussein. Terima kasih kerana berkongsi pandangan yang hebat. Sekarang nie...Pas jemput UMNO berdebat...kita tengok golongan songkok tinggi nie.. ada berani ka atau bacul.

Panglima7 said...

Assalam Anonymous....
Terima kasih kerna memberikan buah fikiran. Tapi AMENO nie memang tak boleh pakai. Merekalah agen penjajah dan menyembunyikan fakta sejarah negara yang sebenar selepas negara mencapai kemerdekaan.

Kak Amy said...

selamat hari raya panglima, lame amy x singgah sini SR pun baru hari nie amy update..macam mane raya tahun ni ok ke...

Panglima7 said...

Selamat Hari Raya Amy. Alhamdulillah, Raya tahun ini...Panglima banyak duduk di rumah sahaja menanti kedatangan tetamu yang rapat dan jauh. Hanya sehari shj berjalan. Banyak rumah yg tak singgah lagi termasuklah di Bangi. Cuaca agak panas..membataskan perjalanan dan perancangan.

Kak Amy said...

kunjuungan balas di sini sambil memujuk perut yang asyik berdangdut dari tadi huhu...

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara