Pengikut-Pengikut Panglima7


Kalendar Islam

Sep 26, 2008

Harga Minyak Turun Seposen - Tapi Inflasi Terus Meningkat 8.5 Peratus

Assalamualaium wbr

Regim Abdullah Bodowi semalam menurunan harga minyak sebanyak seposen aje setelah lebih kurang sebulan berkempen kepada Rakyat untuk menurunkan harga minyak menjelang Hari Raya Puasa ini. Mereka berkempen dalam media arus perdana bagai nak "rak" seolah-olah penurunan yang bakal dibuat itu begitu besar nilainya. Seolah-olah lebih dari 50sen atau sama nilainya seperti yang digembar-gemburkan oleh Anwar Ibrahim sekiranya Pakatan Rakyat memerintah.

Tetapi apa sudah jadi....kenape seposen??? Kenapa bila harga 1 barrel minyak turun sebanyak USD92.00 setong baru nak kata, pendapatan Petronas juga berkurangan? Bila harga minyak melambung sehingga USD142.00 setong tidak pula diucapkan yang Petronas untung berpuluh-puluh billion.

Cakap-cakap ini adalah taktik dan alasan kaduk mereka bagi mewajarkan penurunan sebanyak 10sen diterima oleh rakyat. Bagi rakyat penurunan ini memang baik tetapi bukanlah satu berita yang memungkinkan mereka melonjak kegembiraan dan memuji-muji tindakan ini. Kalau dulu ya....semua dok memuji-muji tapi sekarang payahlah. Biasa ajer. Sebaliknya ramai yang berkata....sepatutnya turun banyakkkkkk lagi.

Tindakan kaldai kerajaan UMNO dan BN menaikkan harga minyak secara drastik sebanyak 78sen tanpa membincangkan dan menerima pandangan rakyat yang lalu menyebabkan krisis ekonomi yang sungguh teruk kepada negara dan rakyat.

Kuasa membeli rakyat berkurangan, harga barang sangat mahal. Pergilah ke pasaraya besar seperti Tesco dan Giant, kenaikan harga barang memang terasa. tetapi kalau berkunjung ke pasaraya yang agak sederhana kecil, ianya lebih terasa macam Warta, Billion dan lain-lain yang menyaksikan kenaikan harga yang sangat dahsyat. Pergilah kalau anda tak percaya.

Akibatnya berlakulah Inflasi pada Ogos lalu sebanyak 8.5 peratus, terburuk dalam sejarah 27 tahun ini. Inilah harga yang terpaksa ditanggung bukan sahaja oleh rakyat tetapi kerajaan yang mempunyai pemimpin yang berfikiran kaldai.

Kasihan rakyat. Ramai yang terpaksa berhutang manakala pihak bank pula begitu mudah menawarkan loan atau pinjaman bagi menangguk ikan di air keladak.

Apapun penurunan seposen ini akan melahirkan ramai yang bermuka seposen. Walau seramai mana pun yang bermuka seposen tidak memungkinkan para peniaga menurunkan harga barangan mereka. Turut sikit-sikit mana peniaga nak nampak beb !!!. Ako yang tak jadi menteri ni pun tahu dari mereka....kata sesetengah orang.

Akibat penurunan yang tak terasa ini, Hari Raya nanti....ramai agaknya yang stay beraya dibandar...agaknya lah kut.

Wallahualam.

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara