Pengikut-Pengikut Panglima7


Kalendar Islam

Sep 24, 2008

Permainan Wayang Abdullah Badawi

Assalamualaikum wbr.

Baru-baru ini negara dikejutkan dengan pertukaran potfolio Jawatan Menteri Kewangan yang disandang oleh DS Abdullah Badawi dengan Jawatan Menteri Pertahanan yang disandang oleh DS Najib. Umum tertanya tanya mengapa tiba-tiba jawatan tertinggi ini ditukar secara tiba-tiba. Apakah motif Abdullah sebenarnya? Apakah Abdullah takut berlaku rampasan kuasa dengan memegang bahagian pertahanan ??? Sepertimana takutnya Musharaf. Rupa-rupanya setelah di analisis barulah saya mendapat jawapannya.

5 hari yang lepas DS Abdullah membuat Press Conference mengumumkan pengambil alihan jawatan Menteri Kewangan oleh DS Najib Tun Razak. Kononnya penyerahan itu bagi DS Najib sebagai lambang keikhlasan PM untuk membolehkannya menerajui negara sebagai Perdana Menteri in future paling lewat menjelang 2010 manakala kata Pa Lah, beliau sendiri akan memantau performance Najib dari masa ke semasa. Najib dengan hati yang gembira terharu dengan keputusan ini walaupun beliau terpaksa melepaskan jawatannya sebagai Menteri Pertahanan berkuatkuasa serta merta. Mamat ni asyik terharu aje.

Tindakan Najib ini yang mengangguk aje merencatkan perancangan Muhyiddin Yassin untuk mendesak Abdullah meletak jawatan pada hujung tahun ini. Dan tindakan Najib ini menyebabkan apa yang beliau ucapkan agar peletakkan jawatan PM hujung tahun ini, biarlah ahli UMNO sendiri yang menentukan menjadi sia-sia belaka. Macam angin berlalu aje laa. Dengan penerimaan Najib terhadap apa yang dilakukan Abdullah tanpa kompromi menyebabkan pelan Succession Planning bertambah lewat.

Ramai yang tertanya-tanya mengapa Abdullah membuat pertukaran ini sedangkan budget yang dibentangkan baru-baru ini oleh Abdullah sebagai Menteri Kewangan di masa itu masih belum dibahaskan lagi di Parlimen.

Teka Teki ini akhirnya terjawab, bilamana DS Abdullah berkata baru-baru ini, bahawa beliau akan mempertahankan Jawatan Presiden UMNO habis-habisan pada pemilihan kali ini. Apa sudah jadi? Kenyataan Abdullah ini secara tidak langsung menjawab semua persoalan yang berada dibenak kita selama ini.

Sekiranya Abdullah masih berdegil dan keras hati ingin mempertahankan jawatan Presiden UMNO bagaimana Jawatan Perdana Menteri bisa diserahkan Kepada Najib. Syarat untuk menjadi Perdana Menteri mestilah seseorang itu menjawat jawatan sebagai Presiden UMNO. Mengapa pula jawatan Presiden UMNO ini perlu dipertandingkan sekiranya Abdullah benar-benar ikhlas ingin menyerahkannya kepada Najib sebelum atau pada 2010. Bagaimana sekiranya Najib kalah dalam pertandingan ini. Tidakkah laluan Najib akan bertambah sukar dan musnah. DS Abdullah tidak akan rugi apa-apa sekiranya beliau kalah dalam perebutan jawatan ini kerana beliau telah ada rancangan untuk menyerahkan jawatan tersebut kepada Najib. Sekiranya Abdullah menang dengan sokongan yang besar maka sangat atau sungguh maha besarlah Pak Lah tidak ingin ia menyerahkan jawatan PM kepada sesiapa pun waimah Najib.

Penyerahan Jawatan Menteri Kewangan kepada Najib di saat-saat Dunia menghadapi krisis keruntuhan nilai USD akan menyebabkan Najib dituduh sebagai tidak pandai mengurus kewangan juga ekonomi negara apabila Ringgit turut susut nilainya bersama dolar Amerika. Tambahan pula beliau tidak mendengar cakap tuannya yg dahulu Tun Mahathir agar menambat Ringgit.

Abdullah cuba membuatkan Najib sibuk dengan tugas-tugas barunya dalam memastikan ekonomi dan Ringgit tidak merudum.

Ia juga sebagai strategi Abdullah Badawi melepaskan diri dari malapetaka terbaru ini dan dapatlah beliau bernafas sikit dlm menumpukan sepenuh perhatian kepada pengukuhan jawatannya dalam pemilihan UMNO kali ini. Untuk itu beliau telah mengerahkan orang-orangnya berkempen di setiap pelusuk Bahagian Umno di negara ini bagi mendapatkan cukup pencalonan sebanyak 58 pencalonan sebagai guideline bagi melayakkan beliau bertanding dan mempertahankan Jawatan Presiden Umno.

Siapa yang terkena di sini??? Kita lihat sapa yang kena nanti...??

Mungkinkah telahan saya ini betul ??? Kita tunggu dan lihat nanti apa yang bakal berlaku, dan yang pasti kancah politik UMNO dan negara tambah bergolak lagi.

Wallahualam.

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara