Pengikut-Pengikut Panglima7


Kalendar Islam

Sep 27, 2008

Terkenang Ayahanda dan Bonda di Akhir Ramadhan

Assalamualaium wbr.

Entah mengapa di hari-hari terakhir Ramadhan ini hatiku terasa sayu. Apatah lagi selepas pualang dari menziarahi pusara ayahanda dan bonda tercinta pagi tadi. Ibuku telah terlebih dahulu pergi menyahut seruan yang maha esa 20 tahun yang lalu. Menyusul pula ayahku yang pergi buat selama-lamanya 10 tahun kemudian.

Nostalgia peristiwa-peristiwa gembira dan sedih bermain-main difikiran. Tanpaku sedari bergenang airmataku. Ya sungguh sedih...sempit sungguh rasa dadaku. Aku tak sempat berbakti pada ayah dan ibuku ketika mereka hidup di dunia ini. Ibuku meninggal semasa aku lepas selesai peperisaan SPM manakala ayahku pula meninggal dunia ketika aku baru shj dikurniaan anak yang kedua. Tak sempat anakku itu melihat siapa atuknya.

Setealh pemergian ibuku, aku menjadi anak yang paling rapat dengan ayahku. Beliau sering berkongsi cerita tentang kisah hidupnya semasa kecil. Masih terngiang-ngiang ditelinga ketika ayahku berkata beberapa kali kepadaku, "kalau aku tiada, kau tak dapat lihat bulan dan matahari tau". Perkataan keramat itu dalam sungguh maksudnya, menusuk kalbuku sehingga kini aku masih mengingatinya. Lebih-lebih lagi apabila terdengar lagu Allahyarham Sudirman.

Ayah dan ibu...
Ayah dan ibu...
Itulah permulaan kami...
Dapat melihat bulan dan matahari.

Yang dikurniakan dari Illahi...
Ayah dan ibu
Ayah dan ibulah mesti dihormati..

Ayah dan ibu
Ayah dan ibu
Wali.. wali keramat
pada mereka kita mohon hormat.

Aku tak boleh dengar lagu ini...pasti kelopak mataku bergenang dan berguguran dengan airmata.

Ya Allah Ya Tuhanku. Kau Ampunilah dosa kedua ibubapaku ya Allah dan sayangilah mereka sebagaimana mereka memelihara dan menyayangi diriku ini semasa aku masih kecil.
Ampunilah dosa kedua ibu dan bapaku ya Allah. Dosa yang kecil dan juga dosa yang besar, dosa yang Awal dan juga dosa yang Akhir, dosa yang terang dan juga dosa yang tersembunyi. Dosa yang sengaja dan juga dosa yang tidak sengaja. Sesungguhnya tiada yang dapat mengampuni dosa melainkan Engkau Ya Allah. Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Semoga Roh kedua ibubapaku dicucuri Rahmat oleh Allah dan ditempatkan dikalangan mereka yang beriman dan beramal soleh. Amin Ya Rabbal Alamin.

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara