Pengikut-Pengikut Panglima7


Kalendar Islam

Mar 20, 2010

PR Jangan Ikut Tabiat dan Perangai UMNO-BN

Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) pada zaman Khir Toyo bertindak sebagai "juruwang" Badan Amal dan Kebajikan Isteri-Isteri Wakil Rakyat Selangor (Balkis) untuk menganjurkan majlis makan malam, minum petang, melancong ke luar negara dan mengadakan kegiatan sukan.

Macam Syurga mereka belanjakan wang tersebut dengan bertemasya sakan...bukan sedikit tapi berjuta ringgit bila ada badan yang menjadi payung kepada aktiviti-aktiviti mereka.

Pengerusi PNSB pula ialah Khir Toyo yang juga Menteri Besar Selangor ketika itu.
Hanya sekelumit daripada dana RM1 juta yang disalurkan oleh PNSB kepada Balkis setiap tahun digunakan untuk membantu golongan kurang berupaya seperti anak yatim, fakir dan ibu tunggal.

Ada juga yang baik tapi terlalu sedikit dari jumlah yang banyak.  Selebihnya.... wang itu mereka GASAK..!!!

Penyelewengan dana awam itu didedahkan oleh ketua Eksekutif PNSB Datin Khairiyah Abu Hassan ketika memberi keterangan kepada Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) di Shah Alam, tahun lalu.

Khir Toyo turut mengarahkan pembelian cenderahati bernilai RM45,000 bagi isteri Perdana Menteri Jean Abdullah dan Najib Razak serta isteri beliau Rosmah Mansor pada tahun 2007.

Beli duit dah banyak, tak tahu nak buat apa lagi dah...Itu yang kita tahu, yang kita taidak tahu...??? mungkin banyak lagi tuu.

Balkis turut menggunakan dana PNSB sebanyak RM121,000 bagi membeli kain batik untuk orang kenamaan, wakil rakyat dan isteri mereka.   PNSB juga sangat bermurah hati tanpa melupakan golongan marhaen apabila turut membeli kain batik dan pelikat walaupun hanya bernilai RM4,000 untuk diberikan kepada golongan miskin dan ibu tunggal pada tahun sama.

Bukan tidak boleh guna...boleh !!  tapi berpada-pada lah.  kain batik takkan lah sampai ratusan ribu.  kalau nak beri pada golongan marhaen memang kita alu-alukan.

Balkis juga turut menganjurkan pelbagai aktiviti termasuk lawatan teknikal yang membabitkan kos RM1.2 juta ringgit tetapi tiada laporan mengenai hasil lawatan itu.   Ini termasuk lawatan ke Kemboja pada tahun 2002, Indonesia pada 2004, Hong Kong dan Tokyo pada 2006, dan Melbourne, Australia pada 2007.

Ini dah melancong dan melencong namanya nie..lawatan peribadi.

Datin Khairiah juga mendedahkan PNSB membayar dua tiket Kapal terbang kelas bisnes bernilai RM14,000 untuk membolehkan beliau mengiringi isteri Khir Toyo, Datin Seri Zaharah Kechik melawat anaknya yang sedang menuntut di Melbourne.

Beliau juga memberitahu PNSB menghadiahkan sebuah beg tangan bernilai RM23,000 kepada Zaharah manakala Khir Toyo diberi jam tangan bernilai RM159,000.  selain itu PNSB telah membiayai lawatan Khir Toyo, isteri dan tiga anak mereka berserta pembantu RM1.8 Juta.  Bagaimanapun tiada kakitangan teknikal bersama rombongan itu kecuali pemaju serta tiada pertemuan dan perbincangan dengan pengurusan Disneyland, sebaliknya mereka bertemu dengan pemandu pelancong.

Maklumat yang diterima Selcat, rombongan Khir Toyo dan isteri hanya mengunjungi pusat-pusat pelancongan sepanjang satu minggu itu.

Ketidaktelusan Balkis yang dipimpin oleh Zaharah yang cuba memindah dana RM9.9 juta hasil sumbangan agensi-agensi kerajaan negeri, kepada Balkis, serta membubarkan badan itu adalah tidak beretika dan tidak amanah.

Dipetik Dari Selangor Kini.  

Panglima7 Wrotes.

Bila wang persatuan dan wang kerajaan dah macam wang mereka. Sebab itulah Allah tumbangkan mereka di Selangor.

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara