Pengikut-Pengikut Panglima7


Kalendar Islam

Mar 2, 2011

Kenderaan Disaman Polis...Dah 10 Tahun Baru Tahun ini Saman Dikeluarkan.

Assalamualaikum Wbr.

Sebuah kenderaan disaman Polis kerana parking di garisan kuning.

Tindakan menyaman kenderaan oleh Polis ke atas kenderaan Rakyat di negara ini bukan lagi bersifat mendidik rakyat tetapi lebih kepada mengisi kantung-kantung pemerintah Kerajaan UMNO Barisan Nasional.  Lebih-lebih lagi.....bila menjelang Pilihanraya Umum....maka Polis dalam promosi senyap (sambil lewa).....keluar kenyataan sekali ajer dalam akhbar memberi diskaun 50% kepada rakyat untuk membayar saman mereka.

Kalaulah saman bersifat mendidik....di mana keberkesanan tindakan saman oleh Polis ini.???  Saban tahun jumlah saman meningkat kepada puluhan dan ratusan juta ringgit dan ke mana perginya duit dan wang saman ini???  Adakah digunakan untuk membantu Kerajaan UMNO & BN dalam Pilihanraya Kecil dan Umum setiap 5 tahun sekali.

Adakah saman ini berjaya mendidik rakyat ???  heiii... fikirlah...saman kenderaan bukan sahaja saman atas kecuaian memandu kenderaan tetapi almost saman yang dikenakan adalah atas kesalahan parking di luar kawasan yang dibenarkan.  Jalanraya dan bandar penuh sesak dengan kenderaan ...hinggakan tempat parking hampir tidak mencukupi untuk rakyat meletakkan kenderaan...hinggakan rakyat terpaksa parking ditepi jalan bagi mengelakkan kelewatan dalam urusan mereka yang sesungguhnya masa itu sangat penting dan bernilai.

Maka kesempatan ini digunakan oleh Polis untuk menyaman kenderaan tanpa mempedulikan alasan yang rakyat berikan.  Kebanyakkan saman berlaku di waktu puncak.  Kasihan rakyat.

Seperkara lagi.....saman yang berlaku 10 tahun yang lalu iaitu dari tahun 2000..... baru tahun ini ianya dikeluarkan oleh Polis.  Aku laa itu yang menjadi mangsa saman.  Sebanyak 9 saman dikenakan terhadap aku, dari tahun 2000 hinggalah tahun 2010.  9 saman yang aku terima berjumlah RM1300 +++.  Mana aku tak hangin satu badan. Sepanjang 10 tahun yang lalu...setiap kali aku memperbaharui cukai jalan......satu saman Polis pun tidak kelihatan di komputer Polis.... mahupun setelah memeriksa secara sms dalam info Saman Polis. Begitu juga ketika memperbahaui roadtax dan insuran kereta.  Tetapi tahun lepas 2010...ketika hendak memperbaharui cukai jalan dan insuran.....tiba2 kena black list...kerana ako ada 9 saman.  Punyalah celaka Kerajaan UMNO ini.......mempergunakan Polis untuk mengainaya rakyat...untuk membayar saman yang datang secara serentak ataupun lumpsum.  Kalau tahun 2000...tahun 2000 laaa engkau keluarkan saman...kenapa Polis nak tunggu 10 tahun baru nak keluarkan saman kepada rakyat.  Sungguh tidak Professional.  

Itu sebab rakyat liat nak bayar saman.  Lihatlah suratkhabar hari ini.  17.3 juta saman belum dibayar lagi oleh rakyat yang kena saman.  Salah satunya adalah kerana ....saman yang 10 tahun dahulu baru keluar akhir tahun lalu.  Sungguh tidak efisien sikap Polis dan kerajaan malaysia dalam menangani dan menguruskan masalah saman ini.  Takkan ini pun aku nak kena ajar...kepada Menteri Dalam Negeri. !!!!  Mangkuk betul !!!

Jenayah apa yang aku lakukan....semata2 parking ditepi jalan bagi membuat urusan bank serta kena saman ekor...kerana memandu lebih dari 80km.....aduihhh.  Pandu lebih dari 80km di jalan negeri pun...aku kena saman.  heeeeeee gerammmmnya ako.  Ya Allah, kami mohon kepadamu....ENGKAU tumbangkanlah Kerajaan UMNO & BN yang zalim ini dalam Pilihanraya Umum yang ke 13 nanti dan ENGKAU Menangkanlah PAS dan Pakatan Rakyat di seluruh negeri..  aaminn !!!


Panglima7

3 comments:

Anda Sendiri Fikir said...

Salam Bro.... gua 1000 peratus sokong lu. Lu punya artikel mantap,gua suka lu.

Panglima7 said...

Waalaikumsalam.
Terimakasih tuan. Blog tuan pun apa kurangnya..hebat dengan isu terkini. Mohon kita bertukar2 link. Blog tuan telah hamba linkkan dalam blog2 sahabat 3.

Kak Amy said...

kerajaan tak de duit tue sebab asyik nak menyaman je.haritue sergah orang soh bayar saman.dah sampai masa boleh pulak di lanjutkan. nampak sangat duit nak guna tok pilihanraya.x suka banyak duit terbang bayar saman.

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara