Pengikut-Pengikut Panglima7


Kalendar Islam

May 1, 2010

Mengakulah Kesalahan, Itu Lebih Terhormat.

Salam,

Berlaku banyak kejadian yang mengejutkan rakyat atas tindakan Polis yang kalau difikirkan oleh logik akal perkara ini dapat Pihak Polis elakkan jika anggotanya terlatih dan bijaksana.

Segalanya atas gara-gara menembak orang awam sewenang-wenangnya dan akhirnya tindakan pihak berkuasa dipertikaikan.

Rakyat sedia maklum bahawa untuk MENEMBAK MATI orang yang melakukan kesalahan bukan boleh sesuka hati.......... kesannya sangat besar.  Boleh Memberontak rakyat nanti.   Oleh itu Polis Perlu Bijaksana.  Cekap sahaja tidak mencukupi jika tidak Bijaksana.   ADA PROCEDURE yang perlu diikuti dan dipatuhi oleh Pihak Polis.  Sebagaimana Rakyat....Polis tidak boleh membuat keputusan dan undang-undang sendiri.  Inilah jadinya.

Tetapi mengapa akhir-akhir ini perkara menembak mati orang awam yang di suspek melakukan kesalahan makin menjadi-jadi.  Lepas satu- satu.  Hamba bukan mempertikaikan tugas polis, tolong faham.....hamba mempertikai perlaksanaan dan cara yang digunakan oleh pihak polis hingga orang awam terbunuh. lagipun masih bersekolah. Kalau beginilah......Polis akan menjadi tempat cacian dan sumpah seranah rakyat.....dan polis tidak akan dihormati seperti dahulu.  

Kalau Polis menembak mati perompak kedai emas ....Yes. itu memang patut dan kena pada tempatnya. Kerana kesalahan tersebut terang-terangan berlaku.

Dahulu di Pulau Pinang kejadian Polis menembak mati remaja yang mengamuk setelah pulang berjalan kami sejauh 50km.   Remaja tersebut ditembak mati kerana menggunakan pisau.   Hamba setuju pandangan orang ramai bahawa polis boleh menembak kakinya kerana beliau tidak menggunakan senjata api yang boleh mengancam polis dan tiada pergelutan besar berlaku pun.  

Dalam kes yang terbaru ini....budak 15 tahun pula menjadi korban.   Weii...siapa tak sayangkan anak weiii...lebih-lebih lagi ditembak mati.   Kita boleh beza muka budak 15 tahun budak sekolah dengan penyangak yang berumur 20 tahun ke atas.  Mereka yang diambil bekerja sebagai anggota Polis mestilah dari mereka yang berilmu bagi memegang jawatan tersebut.
Setakat parang yang ada di dalam bonet kereta selepas pembunuhan tersebut...itu tuduhan.  Perlu disiasat bagaimana parang tersebut berada di situ.  Saya  bukan sokong mangsa, harap paham.......zaman sekarang..........apa pun boleh dilakukan.

Keluarkanlah kenyataan prosedur dan langkah-langkah yang mesti dilakukan oleh Polis Polis sebelum arahan MENEMBAK MATI DILAKUKAN supaya rakyat faham.  Lagipun mereka yang DITEMBAK MATI INI.....tidak mempunyai senjata api yang boleh mengancam nyawa polis.  Kalau suspek dipercayai mempunyai senjata api.....Polis perlu bijaksana dan berhati-hati dalam tindakannya.....keselamatan anggota polis yang menjalankan tugas juga perlu diambil perhatian, tetapi janganlah sampai membunuh orang yang tidak nyata kesalahannya atau hanya kesalahan tidak mempunyai lesen memandu tetapi kerana kecuaian polis beliau di TEMBAK MATI.

Jika polis tahu anggotanya melakukan kesalahan dan kecuaian...mengaku sahaja lah...pohonlah maaf... jangan melindungi anggota yang salah. Seperkara lagi....Polis perlu bebas dan tidak  terlibat dalam Politik Parti Pemerintah.  Itu lebih baik dan Polis akan lebih dihormati.

Pandangan Kebaikan Dari Panglima7

1 comment:

Unknown said...

setuju sangat dengan pandangan penglima.

Polis jadi begitu sebab ada yang melindungi mereka. Tengok IGP dah pun merajuk. Tolol betul orang tua ni!

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara