Pengikut-Pengikut Panglima7

Kalendar Islam

Oct 10, 2011

Ahad, 9hb Okt 2011 : Hari Yang Diingati


Bismillahirrahmaanirrohimmm.

Assalamualaikum Wbr....

Semalam adalah hari yang tak dapat Panglima lupakan.   Panglima pergi memancing di Kolam Sg Bakau di Rawang.  Duduk bersebelahan dengan seorang brother otai yang kerap memancing di situ dan semalam dia semakin galak menaikkan Ikan Rohu seberat 1-2kg.   Umpan apa yang dia pakai...tiadalah Panglima ketahui. 

Tetapi semalam.....ketika Panglima sedang asyik memerhatikan otai ini menaikkan ikan Rohunya yang ke 4 .....tiba-tiba bahu Panglima dicuit oleh anak panglima yg mengikuti bersama ...."ayah...ayah....Ikan"  Secepat kilat Panglima menoleh ke Rel Panglima..... secepat kilat itu juga.....Rel Panglima melayang disentap Ikan terus tenggelam ditarik ikan jauh ke dasar tengah kolam.   Terpinga-pinga Panglima dan agak kebingungan......rasa macam Panglima nak terjun ke dalam kolam tersebut bagi mendapatkan joran/rel tersebut dan sekaligus mendapatkan ikan yang sudah tentunya besar.....menarik bebanan rel panglima.  Panglima menung sekejap.....bagi memikirkan bagaimana mendapatakan kembali rel panglima yang dah tenggelam jauh ke dalam kolam.

Akhirnya Panglima mendapatkan kail mata tiga bagi menarik kembali rel panglima di dasar kolam.  Selang 15-20 minit....Alhamdulillah , Rel panglima berjaya panglima naikkan.  Tetapi ikan sudah tiada.....dan dari 6 mata kail rambai...satu tali merah telah putus. Itu menandakan ikan yang makan umpan panglima tadi cukup besar. Setelah dibuang air yang bertakung di dalam kekili, rel itu Panglima gunakan semula.

Panglima tidak pernah berjaya menaikkan ikan Rohu dengan rel dan umpan yang diadun oleh Panglima sendiri.  Sekejap-sekejap.....brother otai disebelah panglima menaikkan lagi ikan Rohu nya....uihh...kasau-kasau sisik rohu...Rohu jenis kulit putih.

Setelah menunggu dalam 2 jam.........maka berdoalah Panglima dengan rendah hati kepada Allah......

Ya Allah........selama aku memancing...tiada pernah ako mendapat Ikan Rohu.
Ya Allah......aku tidak pernah berputus asa dalam berdoa dan memohon rezeki serta rahmat darimu
Kurniakan aku Ya Allah dari sisimu Ikan Rohu ya Allah.....supaya aku bersyukur kepadamu. 
Berkat Nabi Khidir yang menjaga Air, berkat nabi Muhammad SAW....Nabi kepada segala Rasul
Perkenankanlah doaku ini Ya Allah.  Sesungguhnya engkau sebaik-baik pemberi rezeki.

Tidak lama selepas panglima berdoa.....joran panglima disambar Ikan.......Panglima pun sentap.....berbunyi kekili Panglima.....akkk..!!  akkk....!!  tanda ikan melawan tarikan.  Wow sudah lama bebenor...kekili Panglima tidak berbunyi....  Akhirnya dari pandangan atas panglima dapat melihat Rohu mengocakkan dirinya di permukaan air.  Alhamdulillah doa Panglima diperkenankan Allah dan Panglima berjaya menaikkan ikan Rohu buat pertama kalinya.

Setelah.....membaling umpan yang baru.....dan bertukar umpan sebaik 4 kali.......maka berdoalah Panglima lagi kepada Allah.....

Ya Allah......Maha Suci Engkau
Jadikanlah hari ini adalah hari yang dapat aku ingati.........
Engkau murah dan Engkau tambahkanlah rezeki ku Ya Allah....
Sepertimana hamba-hambamu yang lain yang engkau berikan nikmat.

Kepunyaanmu lah Langit dan Bumi, Kepunyaanmu jualah apa yang ada di air dan di udara.
Ya Allah....jika benarlah rezekiku ada di Air...maka engkau sentapkanlah joran ini dengan sebenar-benar sentap...supaya ako tidak teragak-agak menyentapnya kembali.
Sesungguhnya rezekimu sungguh luas dan tidak berkurang walau sedikit pun....
apalah sudi kiranya engkau kurniakan kepadaku Ikan yang Besar yang dapat aku ingati.....

Sekonyong konyong.....Panglima hendak menghabiskan doa Panglima......MasyaAllah.......Joran Panglima direntap hebat oleh Ikan...Lantas Panglima berdiri dan menyentapnya kembali...maka bergemalah kolam tersebut dengan bunyi joran Panglima....aakkk,...!!!   Aaakk..!!!  Bengkok joran panglima....kali ini terasa seperti besarnya ikan yang terkena umpan......Subhanallah....Lihat gambar bawah



Patin seberat 5.5kg berjaya dinaikkan.
Yang ini gambar hiasan...Ikan Rohu sebenar lupa nak ambil gambarnya.

Sesungguhnya Ya Allah...Engkau telah memakbulkan doa ku......Inilah hari yang Panglima akan Ingati, ingati bagi mensyukuri nikmatmu ......Ahad, 9hb Okt 2011....dan Panglima titipkan di blog panglima ini supaya dapat panglima kongsi dan ingati.

Panglima7
Alhamdulillah Allah perkenankan doa..On The Spot.

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara