Pengikut-Pengikut Panglima7

Kalendar Islam

Oct 17, 2011

Jadikan Jumaat dan Sabtu Sebagai Hari Cuti Umum & Mingguan


Bismillahirahmaanirrohimmm.

Assalamualaikum Wbr.
UMNO BN sepatutnya mencontohi PAS yang memerintah Kelantan, yang menjadikan Hari Jumaat dan Sabtu sebagai hari cuti kelepasan am dan cuti hujung minggu.  Cuti pada Hari Jumaat banyak kelebihannya kepada umat Islam dalam memuliakan Penghulu segala hari.  Tetapi UMNO yang meletakkan agama dipunggungnya...menjadikan hari Jumaat sebagai hari bekerja..menyebabkan umat Islam terlepas ganjaran yang besar seperti mana hadis Nabi Muhammad SAW di bawah.
“Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan untuk mengerjakan solat pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi ke masjid untuk mengingati Allah dan tinggalkanlah berjual beli, yang demikian adalah lebih baik bagi kamu, jika kamu mengetahui”. (Al-Jumaat: 9)
Rasulullah bersabda maksudnya : “Solat Jumaat adalah wajib ke atas setiap orang Islam secara berjemaah kecuali empat iaitu hamba sahaya, perempuan, kanak-kanak dan orang sakit”. (HR Abu Daud dan Al-Hakim)

Rasulullah bersabda maksudnya : “Sesiapa yang berwuduk dan kemudian dia pergi ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat, lalu mendengar dan tidak bercakap (ketika khutbah dibacakan), maka diampuni dosa-dosanya yang ada di antara hari Jumaat itu dan hari Jumaat berikutnya”. (HR Muslim)

Rasulullah bersabda maksudnya : “ Jika salah seorang daripada kalian tiba (di masjid) pada hari Jumaat dan imam sedang berkhutbah, maka solatlah dua rakaat dan ringkaskanlah solat tersebut.” (HR Muslim)

“Apabila datang hari Jumaat, maka setiap pintu masjid ada Malaikat yang mencatat orang-orang yang masuk mengikut urutannya. Apabila imam telah duduk (di atas mimbar), para Malaikat menutup buku catatan mereka dan datang untuk mendengarkan zikir (khutbah). Perumpamaan orang yang hadir ke masjid lebih awal adalah bagaikan orang yang menyembelih hadyi (korban) seekor unta, kemudian seperti menyembelih seekor sapi, kemudian seperti menyembelih seekor kambing, kemudian seperti menyembelih seekor ayam, kemudian seperti orang yang memberikan sedekah sebiji telur”. (HR Muslim)
Rasulullah SAW berkata: “Jika engkau berkata kepada teman engkau “Diam” pada hari Jumaat dan imam sedang berkhutbah, maka engkau telah membuat sesuatu yang sia-sia.” (HR Muslim)

Nabi s.a.w. bersabda maksudnya; "Sesungguhnya saat yang mustajab (berdoa) di antara duduk imam antara dua khutbah hingga selesai sembahyang Jumaat." (HR Muslim & Abu Daud)

Nabi s.a.w. bersabda; "Siapa yang berwuduk sahaja untuk menghadiri sembahyang Jumaat adalah sudah baik (memadai) tetapi siapa yang mandi, maka adalah lebih baik." (HR Abu Daud)

Kata Nabi SAW: “Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat, kemudian bersegera dengan berjalan kaki, tidak menaiki kenderaan, dan mendatangi imam lalu mendengar (khutbah) dan tidak bermain-main, maka adalah baginya setiap langkah (bersamaan) amalan puasa dan solat selama setahun.” (HR Abu Daud, dinilai sahih oleh al-Albani)

Kata Rasulullah SAW: “Pada hari Jumaat para malaikat duduk di pintu-pintu masjid, bersama mereka lembaran-lembaran catatan. Mereka mencatat (orang-orang yang datang shalat), apabila imam telah keluar (untuk memberi khutbah), maka lembaran-lembaran itu ditutup.” (HR Ahmad, dinilai Hasan oleh al-Albani)

Nabi bersabda,"Sesiapa yang meninggalkan 3 kali solat Jumaat, Allah akan menguncikan hati mereka" (HR Abu Daud, disahihkan oleh Al-Albani)

Panglima7

2 comments:

LoveHijau said...

Setuju bro,hari Jumaat penghulu segala hari, ada solat jumaat lagi..
Iklan Langgan Pelacur Via SMS

Amy Syaquena said...

amy di sini jumaat dan sabtu cuti... dulu x biasa tapi skunk dah terbiasa gan waktu cuti tue..

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara