Pengikut-Pengikut Panglima7


Kalendar Islam

Oct 5, 2008

Benarkah Taming Sari Berada di Tangan Ali Rustam?

Assalamualaikum wbr.

Bila kita sebut Melaka pastinya, ingatan kita tak lepas dari sebuah negeri yang sangat mahsyur dengan sejarah ketamadunan umat melayu zaman silam bermula dengan Parameswara hingga kepada Kesultanan Melayu Melaka, Kisah lima pahlawan Melaka Hang Tuah, Jebat, Lekir Kasturi dan Lekiu hingga kepada penaklukan Portugis dan Belanda.

Begitu hebat negeri ini hinggakan ia tidak boleh lari dari sejarah Melayu hinggalah ke hari ini. Apabila sesebuah negeri itu dianggap hebat tentulah penduduk negeri itu juga hebat bukan? Kalau tidak masakan negeri tersebut boleh hebat. Hebatnya negeri ini kerana lahirnya panglima-panglima yang sama hebat namanya dengan hamba ini. Hebatnya mereka itu dalam memperjuangkan keadilan dari kerenah pemerintahan yang zalim ketika itu. Hang Jebat bangun memperjuangkan keadilan untuk Hang Tuah yang mati dibunuh Sultan manakala banyak menteri-menterinya bangun menentang apa juga bentuk kezaliman yang dilakukan oleh Sultan tanpa usul periksa seperti laksamana Bentan menuntut keadilan dalam pembunuhan isterinya yang ketika itu sarat mengandung-Dang Anum.

Tapi mengapa selepas perginya hulubalang-hulubalang ini maka keadilan seakan tidak diperjuangkan oleh Rakyat Melaka. Mana perginya waris-waris pahlawan Melayu ini?? Kezaliman Regim UMNO dan BN yang mencengkam bumi Melaka sejak 51 tahun bagaikan tiada tentangan langsung dari rakyat Melaka. Hingga tiada satu kerusi pun pernah dimenangi oleh PAS dalam setiap Pilihanraya Umum mentelaah lagi Pilihanraya Kecil.

Seperti tidak pernah ujud hulubalang ini dalam lipatan sejarah di Melaka sedangkan kuburnya ada. Semua negeri di Semenanjung Malaysia ini telah berjaya ditembusi oleh Pas, melainkan Melaka. Johor yang merupakan tempat lahirnya Parti UMNO yang dianggap sesetengah pihak sebagai Kebal dan menjadi kubu kuat UMNO hingga kini pun berjaya dirobekkan kekebalannya oleh PAS. Saya masih ingat Mat Sabu pernah berkata dulu, sekiranya Pas berjaya menang satu kerusi di Johor maka Pas akan menumbangkan 40 ekor lembu sebagai tanda kesyukuran. Betulkan saya jika saya silap. Akhirnya dengan izin Allah jua Pas berjaya memenangi satu kerusi di sana.

Tinggal Melaka sahaja yang hingga kini tidak terpecah lagi telur tembelangnya. Kalau pecahlah.....alamatnya memang busuklah mulut-mulut orang -orang UMNO membawa cerita ini bukan sahaja di Melaka tetapi juga diseluruh negara.

Bagaimana Negeri Melaka ini begitu sukar ditembusi ???. Apakah Taming Sari telah jatuh ke tangan Ali Rustam hinggakan digelarkan orang banyak sebagai WIRA yang mengemudi Jentera UMNO hingga tampak begitu hebat dan Kebal? Apakah Negeri Melaka bukan sahaja selamat dari bencana alam seperti yang dilaung-laungkan oleh Parameswara 1400 tahun dulu tetapi juga selamat dan terlepas dari Tsunami Pilihanraya.?

Kalaulah Strategi yang menjadi puncanya, Pas Negeri Melaka wajib melakukan sesuatu yang extraordinary. Pesuruhjaya Pas Negeri Melaka, Ustaz Abd Ghani Abdul Rahman tentu ada jawapannya.

Bagaimana pula anda yang lahir dari Negeri Melaka, tiadakah jawapannya.

Wallahualam.

3 comments:

Hasbullah Pit said...

Alasan sekadar Alasan

1. Hero kalah dulu

2. Nak biarkan Ali Rustam memerintah negeri pembangkang bila PR dapat Persekutuan.

3. Nak penuhkan bahan untuk muzium UMNO Melaka.

Hamirdin b Ithnin said...

Setakat ni PAS dah menang 3 kerusi di Johor. 1 pru 10, dua pru 11. maknanya kena sembilah 120 ekor lembu. Dah sembelih ke lom?


2. Kalau si sebol tu jadi calon, PAS menang kot kat Melaka.

Anonymous said...

Tak kedengaran langsung....
Tak tahu dari mana nak dapatkan lembu sebanyak itu dan entah lembu siapa yang akan dikorbankan.

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara