Pengikut-Pengikut Panglima7


Kalendar Islam

Oct 27, 2008

Harga MInyak Dah Turun, Tapi Kerajaan UMNO & BN Masih Jimbam.

Assalamualaikum wbr.

Harga minyak dunia turun dan merudum lagi ke paras USD60. Tapi mengapa Kerajaan UMNO dan BN masih lembabb dan jimbam dalam menurunkan harga minyak. Adakah pemimpin-pemimpin UMNO yang mentadbir kerajaan ini terdiri dari mereka-mereka yang lembab dan jimbam.??? Tidak dapat dinafikan memang Kerajaan UMNO dan BN ini memang jimbam. Bukan sahaja menteri-menterinya termasuk Perdana Menteri bahkan badan-badan kerajaan juga amat slow dalam menjalankan kerja mereka. Disebabkan itu banyak agensi-agensi kerajaan diswastakan agar mutu perkhidmatan dapat ditingkatkan dan bagi mengaut keuntungan yang lebih. Jangan marah a'aa orang gomen. Saya tahu bukan semuanya begitu tapi segelintirnya sahaja. tetapi disebabkan nila setitik rosak susu sebelanga.

Semalam, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Datuk Shahrir Abdul Samad menjangkakan harga petrol dapat diturunkan lagi sebanyak 15 sen seliter pada hujung bulan ini ekoran perkembangan terkini harga minyak dunia yang jatuh merudum di pasaran global.

Kenapa 15 sen ??? sedangkan harga petrol boleh diturunkan lagi ke paras harga asalnya sebelum ini. Sila klik kenyataan Prof. Dr. Mohd. Fauzi Mohd. Jani dari UKM

Menurut Shahrir Abd Samad, harga minyak terpaksa diturunkan hujung bulan ini bukan dalam sehari dua ini bagi mengelakkan kerugian kepada pengusaha stesyen minyak.

Alahai Datuk menteri, bila nak turunkan minyak baru nak ambil kira pengusaha stesyen minyaklah, kesusutan keuntungan petronas lah, itulah, inilah, tapi masa ko naikkan dulu, takde pulak nak pikir ini semua. Tak fikir beban rakyat.
Berapa lama stesyen minyak ini boleh menyimpan minyak dalam palong minyak mereka...paling paling pun 4 hari dah habis. Kenapa kena tunggu lebih seminggu.??
Ko nie nak memperkayakan pengusaha stesyen ke...?
Memang tak cekap ko nie....Please think outside the box laa....

Seperkara lagi, tindakan menurunkan harga minyak sedikit demi sedikit adalah sesuatu tindakan yang kurang bijak. Apabila minyak dinaikkan secara mencanak maka minyak juga harus turun dengan harga yang menjunam. Penurunan yang demikian menyebabkan pengusaha makanan tersentak dan berfikir berkali-kali untuk mengekalkan harga barangan. Sedikit enforcement diperlukan agar harga barang diturunkan.

Penurunan yang sedikit-sedikit ini tidak terasa. Turun memang turun tapi tak terasa ba... Berbuih la mulut bercakap setinggi mana pun, saya jamin harga yang sedia ada akan kekal sampai bila-bila walaupun harga minyak turun dan turun lagi.

Segala usaha kerajaan yang dulu nya menaikkan gaji kakitangan kerajaan hingga mencecah 30% supaya setanding dengan pihak swasta dan agar rakyat ada kuasa membeli dilihat seperti tiada gunanya dan sia-sia aje... apabila harga barangan melambung tinggi disebabkan kerajaan GOPOH ini menaikkan harga minyak secara drastik.

Kita lihat nanti.....usul kenaikan gaji akan ada lagi dan lagi.

Hanya Pandangan
Panglima7

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara