Pengikut-Pengikut Panglima7


Kalendar Islam

Jan 10, 2011

Sedekah Dan Ganjarannya

Assalamualaikum Wbr.

Ajarkan anak-anak kita bersedekah....Kita nampak peminta sedekah, ambil duit beri pada anak dan suruh dia sedekahkan kepada mereka yang meminta.


Rasullullah s.a.w. telah bersabda “Sedekah seseorang kamu yang ikhlas itu akan menutup 70 pintu kejahatan. Sedekah seseorang kamu itu akan dibalas oleh Allah s.w.t. dengan 4 jenis pembalasan iaitu :
1. Satu sedekah yang dibalas dengan 10 kali ganda adalah sedekah yang diberikan kepada fakir miskin.
2. Satu sedekah yang dibalas dengan 70 kali ganda adalah sedekah yang diberikan kepada kaum keluarga dan sanak saudara.
3. Satu sedekah yang dibalas dengan 700 kali ganda adalah sedekah yang diberikan kepada sahabat handai dan teman-teman.
4. Satu sedekah yang dibalas dengan 1000 kali ganda adalah sedekah yang diberikan kepada para penuntut ilmu atau orang yang berjihad pada jalan Allah
Allah SWT berfirman dalam Surah Al-Baqarah yang bermaksud. "Perumpamaan orang-orang yang mendermakan harta benda di jalan Allah, seperti (orang yang menanam) sebutir biji dan menumbuh tujuh tangkai dan pada tiap-tiap tangkai terdapat seratus biji.   Dan Allah akan menggandakan (pahala) bagi orang yang dikehendakinya, dan Allah itu Maha Luas lagi Maha Mengetahui.
Sebuah cerita menerangkan bahawa sewaktu Bani Israil menghadapi masalah kekurangan makanan yang dahsyat, ada seorang perempuan yang mempunyai sekeping roti dan dia telah meletakkan roti itu ke dalam mulutnya, kemudian dia mendengar seorang peminta sedekah berkata " Hanya bagi Allah sepotong roti"
Kemudian perempuan itu mengeluarkan roti yang ada di dalam mulutnya dan diberikan kepada peminta sedekah.
Setelah itu, perempuan itu meninggalkan anak kecilnya di rumah dan ia keluar mencari kayu, lalu datang seekor anjing hutan menerkam anak kecil itu dan dibawa pergi. Apabila si ibu mendapat tahu bahawa anaknya telah dilarikan oleh anjing hutan, maka dia pun keluar mengikuti jejak anjing itu.
Kemudian Allah S.W.T mengutuskan Malaikat Jibrail dan mengeluarkan anak kecil itu dari mulut anjing tersebut dan menyerahkannya kepada perempuan itu dengan berkata, " Wahai hamba Allah, relakah engkau sepotong dengan sepotong?".
Panglima7
Begitulah dahsyatnya sedekah....hanya dengan sepotong roti yang sudah berada di dalam mulut (kemam) disedekahkan...anak kepada perempuan tersebut diselamatkan oleh Allah SWT dari bala bencana.  Qadak dan Qadar memang tidak dapat dielakkan...memang dah tertulis sejak dari Azali lagi.....ianya tetap akan berlaku....tetapi disebabkan sedekah kita....Allah Taala telah mengurangkan Qadar (impak) ke atas bencana itu ke atas diri orang yang bersedekah. 
Sebagai contoh.....in future, akan berlaku accident ke atas diri kita....ianya dah tertulis di Luh Mahfuz, tak boleh elak.  tetapi sebelum kejadian..kebetulan kita telah bersedekah...tak kiralah sedekah apa, dengan Ikhlas kerana Allah Taala.....Accident yang ditetapkan berlaku ke atas kita pun datang menemui kita....
Alsebab sedekah ikhlas yang kita hulurkan....accident yang dahsyat telah Allah ringankan melalui "Qadar" NYA. Accident itu tetap  berlaku....   Kenderaan kita tetap accident dengan kenderaan lain (Qadak) tetapi cuma tersentuh atau bergesel sahaja (Qadar).  Qadar Allah itulah yang menyelamatkan kita...hanya dengan bersedekah.  InsyaAllah.
Rukun Iman yang keenam...Percaya Kepada Qadak dan Qadar Allah.

2 comments:

Melur Jelita said...

Gambar yang disiarkan sangat menarik, menyentuh hati...

Panglima7 said...

gambar anak-anak yg tiada dosalah yang meruntun jiwa...kan.!!

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara