Pengikut-Pengikut Panglima7


Kalendar Islam

Oct 15, 2008

Ibrahim Ali @ Si Tanggang



Assalamualaikum wbr.

Saya rasa terpanggil untuk menulis sesuatu mengenai Ibrahim Ali yang boleh diibaratkan seperti kacang lupakan kulit. Dahulunya beliau digelar katak puru yang kerjanya melompat dari satu parti ke satu parti yang lain apabila persekitaran hidupnya bertambah panas bagi membolehkan ia untuk mencari tempat yang lebih dingin dan selesa.

Terlebih dahulu sedikit sebanyak mengenai biodata Ibrahim Ali. Beliau adalah seorang yang sangat goyah pendiriannya dan sentiasa tidak tetap dalam membuat keputusan. Bak kata orang Lidah Bercabang. Specis apa yang lidah bercabang ? Biawak kot !! Mengikut sumber-sumber yang boleh dipercayai, beliau ini sering lari ketika pertempuran.(perang politik)

Pada awalnya beliau menyertai Berjasa, tapi kemudian beralih arah dengan melompat ke Parti Pas apabila Berjasa sudah lemah lututnya di Kelantan. Bila Pas mula bergoyang dan semakin goyah, beliau melompat pula ke dalam Umno untuk mencari kedudukan. Pada tahun 1988, Krisis Mahathir & Ku Li bermula dan menyebabkan UMNO terpecah dua, dan kemudian berakhir dengan tertubuhnya parti serpihan Semangat 46 di bawah pimpinan Tengku Razaleigh Hamzah. Beliau mengambil peluang ini dengan melompat ke parti S46. Tapi beberapa tahun selepas itu, parti S46 mula tenggelam timbul, cepat - cepat pula beliau berpaling tadah dengan menyertai Umno semula. Apabila tersingkir dari UMNO beliau sanggup tebalkan muka yang tidak tahu malu itu dengan memohon kepada TGNA untuk bertanding di Parlimen Pasir Mas atas tiket Pas pada Pilihanraya Umum yang lalu. Kalau dilihat dari sejarah lompat-melompat ini beliaulah orangnya yang paling banyak di antara yang terbanyak dalam melompat Parti dalam sejarah politik tanahair.

Bagi saya, walaupun tidak dizahirkan, tentunya TGNA sangat kecewa dan merasa terkilan dengan perilaku Ibrahim Ali ini. Seorang yang tidak tahu mengenang budi. Kita bukan minta untuk dikenang budi pun tetapi ada bahasalah sikit. Setelah Pas dan PKR bekerja keras bagi membantu memenangkan kau di Parlimen Pasir Mas, sebaik kemenangan boleh kau isytihar yang kau adalah Parti Bebas dan tidak terikat dengan mana-mana parti samada UMNO, PAS atau PKR.
Ya Allah !!! Apakah jenis Manusia ini. "Bukankah baik kau jadikannya seekor binatang" kata P. Ramlee dalam Ibu Mertuaku. Bukan kata saya.

Baru-baru ini yakni semalam, beliau telah menyokong dan membela serta mempertahankan pendirian kerajaan UMNO & BN untuk mengekalkan ISA di negara ini. Terdahulu beliau telah bertengkar dan bergaduh besar dengan Karpal Singh dengan tuduhan tidak menghormati Parlimen dengan tidak berdiri ketika berucap sedangkan pada masa itu dan sekatrang ini Karpal hanya mampu duduk di kerusi roda.

Saya percaya bahawa seluruh penyokong, pendukung dan ahli-ahli parti terutama Pas, Keadilan dan DAP merasa amat malang dengan sikap yang ditunjukkan oleh Ibrahim Ali ini. Beliau menyamai dengan sifat seekor binatang yang Allah ciptakan iaitu Iguana atau sejenis specis Sesumpah yang sering menukar warna kulitnya mengikut keadaan dan situasi sesuatu tempat agar menjadi bidalan dan pengajaran kepada manusia.

Juga boleh diibaratkan seperti kacang lupakan kulit atau lebih sesuai anjing la. Ini bukan saya cakap, tapi orang tua tua dahulu yang cakap. Yakni seperti Melepaskan Anjing Tersepit. mana taknya....merayu ia pada TGNA untuk bertanding atas tiket Pas di Parlimen Pasir Mas, di saat beliau tiada apa-apa di sana. Setelah menang tangan kita pula digigitnya.

Walau bagaimana pun, biarlah dia terjun dengan labu-labunya. Pisang tak akan berbuah dua kali. Pilihanraya yang akan datang kita akan saksikan Pas akan mengambil semula Parlimen Pasir Mas dari biawak hidup ini.

Untuk berita lebih lanjut tentang Ibrahim ali. Sila Klik

Wallahualam.

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara