Pengikut-Pengikut Panglima7


Kalendar Islam

Oct 28, 2008

Mentaliti Kepala Hotak UMNO Perlu Diubah


Mdm Low Siew Moi Currently Post :DEPUTY GENERAL MANAGER (CORPORATE)
PERBADANAN KEMAJUAN NEGERI SELANGOR (PKNS)

Assalamualaikum wbr.

Baru-baru ini kita dikejutkan oleh perlantikan Low Siew Moi sebagai Pengurus Besar Sementara Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) oleh Menteri Besar Selangor DS Khalid Ibrahim.

Ramai pengawai-pegawai PKNS tak terkecuali juga Penyokong UMNO dan ADUN-ADUN UMNO seperti Abdul Syukur Idrus ADUN Kuang menghasut rakyat Selangor agar menentang perlantikan ini. Sentimen isu perkauman mula diapi dan dimainkan. Kononnya menjual maruah Melayu.

Apa ke jadahnya nie. Nama pun "Acting GM of PKNS" Pengurus Besar Sementara. Jadi duduknya Low Siew Moi di situ cuma sementara sahaja. Lama mananya pun cuma setahun.
Apakah maruah Melayu tergadai.??? Apakah ada orang Melayu yang boleh difikirkan layak duduk di kerusi tersebut. Mungkin ada tapi kenapa tak diketengahkan. Dah lantik baru nak melenting.

Cuba kita tarik napas dan renungkan dalam-dalam tentang hal ini. Ada banyak kemungkinan mengapa beliau dilantik ke jawatan sementara ini. Pertama, mungkin DS Khalid ingin menggunakan idea-idea hebat dari Low Siew Moi untuk diketengahkan bagi membangunkan lagi Negeri Selangor dibawah seliaan PKNS ini.

Kedua, untuk menukar cara kerja orang Melayu yang selalu mengular kepada cara kerja orang cina yang sedikit lebih baik dari orang Melayu. Walaupun pahit bunyinya tapi kita kena terima hakikat ini.

Ketiga, cara fikiran orang cina berlainan dengan cara pemikiran orang Melayu. Justeru itu dalam bisnes cara berfikiran orang cina selalu mendahului orang Melayu. Ya kita boleh ikut caranya berurusniaga tetapi janganlah membujur lalu melintang patah. Habis semuanya kita sapu tanpa memperdulikan sempadan halal dan haram.

Keempat, cara yang dibuat oleh DS Khalid Ibrahim ini seperti cara kita mengambil pemain import dalam Liga Pro Bolasepak Malaysia. Bukan kita nak ketepikan pemain tempatan tetapi kita ingin agar pemain tempatan mempelajari teknik-teknik dan jurus-jurus dalam bidang bolasepak juga bidang-bidang lain seperti pentadbiran PKNS ini.

Janganlah kita cepat melatah, terloncat sana terloncat sini dan cuba memburuk-buruk sesuatu yang baik dengan menimbulkan isu perkauman.

Dengan terlantiknya Low Siew Moi ini dapat mengembalikan perpaduan masyarakat berbilang kaum di Selangor ini Khususnya. Dah namanya pun kerajaan Campuran diantara PKR, PAS dan DAP jadi tentunya ada ketua sesuatu jabatan kerajaan terdiri dari orang Cina dan India. Takkan semuanya Melayu. Macammana kita nak hidup bersama-sama kalau begitu lagunya.

Sila kita lihat apa kata Teresa Kok

Wallahualam.
Panglima7
Sendiri Mau Ingat.

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara