Pengikut-Pengikut Panglima7


Kalendar Islam

Oct 7, 2008

Isu Roboh Kuil : Wajarkah Pegawai MPAJ Digantung Tugas???

Assalamualaikum wbr.

Sebenarnya saya malas nak mengulas isu sensitif dan panas ini. Tapi disebabkan banyak komen yang diterima dalam blog-blog yang lain maka saya rasa terpanggil ingin mengulasnya.

Baru-baru ini, kerajaan negeri Selangor telah mengenakan tindakan menggantung tugas Timbalan Presiden Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ), Hamid Hussein selama seminggu berhubung tindakan beliau mengarahkan pegawai-pegawainya merobohkan kuil Dri Mahakaliaman yang dibina secara illegal di tanah milik kerajaan.

Maka ramailah yang memberi komen menyokong tindakan MPAJ ini dan tidak kurang juga yang menentang terutamanya dari masyarakat India.

Kita tidak harus lupa, dan kalau tak silap saya DS Anwar Ibrahim telah berjanji bahawa PR tidak akan merobohkan kuil dan rumah ibadat semua kaum di negara ini jika berkuasa berikutan robohnya kuil masyarakat India di Klang sebelum ini ketika berkuasanya Regim Zalim Khir Toyo dan pasangannya Samy Vellu yang memang telah tiada value nya ketika dan saat ini.

Sebaik sahaja kuil ini dirobohkan,maka tegaklah rambut palsu Samy yang tiada berambut ini tak kurang juga pasangannya Khir Toyo yang mengutuk sekera-kerasnya Kerajaan Selangor pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim seolah-olah merekalah pembela dan pejuang masyarakat India. Sedangkan mereka yang tak sedar diri ini lupa yang merekalah punca apa yang berlaku selama ini dengan menjadi perintis kepada robohnya surau di Fasa 4 Bdr Baru Bangi dan Surau-surau yang lain di Selangor begitu juga kuil di Klang.

Apabila isu ini diutarakan kepada pihak berkuasa MPAJ, mereka dengan mudah menjawab yang mereka hanya menjalankan tugas sahaja dan tidak terlibat serta berkecuali dalam mana-mana parti politik di negara ini. lagi pun kuil tersebut dibina tanpa kelulusan.

Persoalannya, mengapa baru sekarang kuil ini dirobohkan sedangkan kuil ini telah berdiri selama 10 tahun, bukan 10 hari. Mengapa MPAJ tunggu 10 tahun baru kuil itu nak dirobohkan??? Kenapa setelah 10 tahun baru nak kata yang MPAJ cuma menjalankan tugas dan tidak terlibat dengan mana-mana parti politik.???

Apakah pekerja-pekerja MPAJ yang bekerja dengan Kerajaan ini sangat berkecuali dalam hal politik dan tidak menyokong mana-mana parti termasuklah UMNO & BN serta parti pembangkang ??? Jangan nak Temberang laa.

Dalam isu yang sangat sensitif ini ianya sangat mudah menjadi perbalahan kaum. Kita hidup bermasyarakat bukannya hidup dalam alam Melayu sahaja. Mengapa hal yang sangat penting ini tidak dirujuk dulu sebelum membuat keputuan untuk merobohkan kepada Kerajaan Pakatan Rakyat yang memerintah Selangor. MPAJ bukannya nya berada di bawah bidang kuasa Kerajaan UMNO & BN tetapi berada di bawah Pemerintahan Kerajaan Baru Pakatan Rakyat. Agaknya MPAJ ini masih bermimpi di siang hari kononnya mereka masih lagi di bawah bidang kuasa kerajaan UMNO dan Barisan Nasional.

Tidak kiralah kuil tersebut dibina tanpa kelulusan atau mendapat kelulusan, ianya perlu dirujuk dahulu kepada Kerajaan Negeri. Jangan mendahului Menteri Besar. Perbincangan di dalam Dewan Negeri perlu diusulkan dan dibahakan samada dipindahkan kuil ini ke tempat lain atau lain-lain keputusan yang adil agar tidak membangkitkan kemarahan masyarakat India. Janganlah nak jadi pewaris Khir Toyo dengan mengambil tindakan sendiri dengan sesuka hati.

Nampak sangat ketidak ikhlasan MPAJ dalam hal ini. Tindakan yang mengikut perasaan hodoh ini seolah-olah suatu cubaan ingin membalas dendam "grudge" dan ingin menjatuhkan Kerajaan Baru Pakatan Rakyat dengan tindakan yang sangat tidak berhemah ini.

Pada hemat saya, MEMANG WAJAR Timbalan Yang Dipertua MPAJ ini digantung tugasnya oleh Kerajaan Negeri kerana membuat keputusan yang sangat tidak bermoral ini. Tapi bagi saya penggantungan tugas selama seminggu untuk Kerajaan Negeri membuat siasatan dalaman "domestic Inquiry " tidaklah memadai. Beliau sepatutnya digantung perkhidmatan selama 2 minggu atau lebih dan dalam masa yang sama beliau patut diberi separuh gaji sebagaimana yang termaktub di dalam Akta Buruh 1955.

Wallahualam.

2 comments:

Hamirdin b Ithnin said...

Syabas! dah pandai kau ulas hal politik! tak sia sia 10 tahun usrah!

Anonymous said...

Terima Kasih Dr. Syukur Alhamdulillah. Berkat usrah dan bimbingan yang Dr. berikan selama 10 tahun inilah yang banyak membantu saya dalam menganalisis Politik semasa negara yang mula tersingkap satu persatu kini.

Ketajaman fikiran Dr. menyebabkan saya perlu banyak lagi belajar dari Dr., especially tentang apa yang tersurat dan tersirat disebalik isu-isu yang semakin kalut sekarang ini.

Sekalung penghargaan buat Dr.
Panglima Tengku7.

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara