Pengikut-Pengikut Panglima7


Kalendar Islam

Oct 9, 2008

PAS Bertemu Titik Persefahaman

Assalamualaikum wbr.

Setelah lama bertelagah sesama sendiri, akhirnya Pas menemui titik persefahaman yang akhirnya menyatupadukan pendapat kesemua ahli-ahli Pas dalam membentuk Kerajaan Baru di bawah Pakatan Rakyat. Tiada lagi golongan Erdogan dan golongan TGHA. Semuanya bersepakat untuk duduk dibawah satu payung naungan Anwar Ibrahim sekiranya berjaya memerintah nanti.

Berita ini bukan sahaja mengembirakan hati semua ahli-ahli akar umbi tetapi juga mampu mematangkan lagi Pas dalam mengatasi perpecahan yang lebih besar jika Pucuk pimpinan berdegil ingin meninggal PR apabila syarat Pas tidak dipenuhi.

Pendapat demi pendapat dan perbahasan telah pun dibangkitkan dalam Muktamar Agung Pas tetapi tidak berjaya meleraikan kekusutan ini. Kemudian lahirlah ratusan pandangan diblog-blog yang salah satu darinya termasuklah pandangan dari YB dari Ahli Parlimen Shah Alam Ir Khalid Samad.

Saya salah seorang yang bersetuju dengan pandangan beliau yang mahukan Pas bersama-sama dengan Pakatan Rakyat dalam menubuhkan sebuah Kerajaan yang bersih lagi adil. Pandangan beliau merujuk kepada Perjanjian Hudaibiyah yang dimeterai oleh Nabi Muhammad SAW. Ramai para sahabat yang dalam hati mereka tidak bersetuju dengan perjanjian ini kerana ianya berat sebelah, tidak menguntungkan Islam da banyak memihak kepada pihak Musyrikin Mekah. Tetapi setelah beberapa tahun barulah para sahabat melihat hikmah disebalik perjanjian ini.

Mengambil kira pandangan Professor Dr. Hamirdin Ithnin, seorang yang mempunyai pemikiran yang sangat tajam dalam membaca isu politik semasa, telah menyarankan pucuk pimpinan agar Pas perlu bersama-sama dalam Kerajaan Baru Pakatan Rakyat jika tidak mahu ketinggalan Keretapi.
Memetik kata-kata beliau dalam posting yang terdahulu : "Perjuangan Islam bukan hanya untuk satu tempoh edah pilihan raya sahaja, tetapi ia adalah satu perjuangan yang panjang. Mungkin memakan ratusan tahun. Kalau pemerintahan Islam tidak dapat ditegakkan dalam hayat Hadi Awang, kita sanggup tunggu ratusan tahun lagi, yang mana kemenangan itu kita yakin akan datang. Oleh itu laagkah keluar dari PR adalah satu langkah yang mengundang multiple error. Baru lagi PAS buat error dengan berunding bersama UMNO untuk menubuhkan kerajaan di Selangor, dan kini ada ura-ura untuk meningalkan PR. Ini adalah satu tindakan harakiri.
Bagi saya, walaupun PAS diperlekeh sebagai junior partner, ia hendaklah terus bersama PR. Be in the game. Apabila peluang sampai, sambar peluang tersebut. Tetapi kalau PAS keluar dari PR, ia bukan sahaja tidak berada dalam game tu, tetapi ia akan mencipta musuh baru. Musuh lama pun tak dapat diselesaikan lagi, sekarang mau cari musuh baru pula. ia tidak hikmah."


Apa pun...Ucapan Syabas patut diberikan kepada pimpinan Pas kerana berjaya mendengar dan menerima pandangan dari ahli-ahlinya selama ini.

Wallahualam.

2 comments:

al-brangi Online said...

salam.

ana pun main try and error je tapi boleh cubalah.

katakan posting anta bla bla bla. Sila Klik disini.

Anta highlight kan Sila Klik disini pastu cursor pergi tekan icon link.
Pastu akan keluar satu message box yang meminta add link yg nak dilinkan http://apa apa apa.

paste kat situ add link tu. Perkataan sila Klik disini akan bertukar jadi biru, tandanya oklah tu

Anonymous said...

Anta highlight kan Sila Klik disini pastu cursor pergi tekan icon link.
________________

Sheikh...Al Brangi, selepas highlight sila klik di sini, kemudian tekan icon link di mana?

Wassalam

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara