Pengikut-Pengikut Panglima7

Kalendar Islam

Apr 2, 2011

Binatang Pun Tidak Ingin Jadi Manusia, Tapi Manusia Suka Jadi Binatang.

Assalamualaikum Wbr.

Kerbau

Dikisahkan.....
Jibril AS, Kerbau, Kelawar & CacingAssalamualaikum Wbr...[Image]Kerbau
Suatu hari Allah SWT memerintahkan malaikat Jibri AS untuk pergi menemui salah satu makhluk-Nya yaitu kerbau dan menanyakan pada si kerbau apakah dia senang telah diciptakan Allah SWT sebagai seekor kerbau.
Malaikat Jibril AS segera pergi menemui si Kerbau.


Di siang yang panas itu si kerbau sedang berendam di sungai. Malaikat Jibril AS mendatanginya kemudian mulai bertanya kepada si kerbau, "Hai kerbau apakah kamu senang telah dijadikan oleh Allah SWT sebagai seekor kerbau". Si kerbau menjawab, "Masya Allah, alhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah SWT yang telah menjadikan aku sebagai seekor kerbau, daripada aku dijadikan-Nya sebagai seekor kelawar yang ia mandi dengan kencingnya sendiri".
Mendengar jawaban itu Malaikat Jibril AS segera pergi menemui seekor kelelawar.Malaikat Jibril AS mendatanginya seekor kelawar yang siang itu sedang tidur bergantungan di dalam sebuah gua.

Kelawar

Kemudian mulai bertanya kepada si kelawar, "hai kelawar apakah kamu senang telah dijadikan oleh Allah SWT sebagai seekor kelelawar". "Masya Allah, alhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah SWT yang telah menjadikan aku sebagai seekor kelelawar dari pada aku dijadikan-Nya seekor cacing. Tubuhnya kecil, tinggal di dalam tanah, berjalannya saja menggunakan perutnya", jawab si kelawar.

Cacing Tanah

Mendengar jawaban itu pun Malaikat Jibril AS segera pergi menemui seekor cacing yang sedang merayap di atas tanah.Malaikat Jibril AS bertanya kepada si cacing, "Wahai cacing kecil apakah kamu senang telah dijadikan Allah SWT sebagai seekor cacing". [Image]
Si cacing menjawab, " Masya Allah, alhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah SWT yang telah menjadikan aku sebagai seekor cacing, dari pada dijadikaan-Nya aku sebagai seorang manusia. Apabila mereka tidak memiliki iman yang sempurna dan tidak beramal sholih ketika mereka mati mereka akan disiksa selama-lamanya".

Posted by nur ad'din at 4:17:00 AM

Panglima bercerita

7 comments:

MOH KEMBARA said...

Salam Yob Panglima, orang Perok kata "Tak sior!" maksudnya "Tak hingin". Hewan pun tak sior jadi manusia...manusia punya perangai ada yg ngalahkan hewan! Allah berilah petunjuk pd hamba2Mu!

ATikah Mustapa said...

panglima..satu info yang menarik..mohon dikongsi bleh??

Panglima7 said...

Waalaikumsalam Moh kembara...kalau dlm citer Mat Salleh..katak nak jadi manusia...ikan duyung pun nak jadi manusia....itu citer mat saleh...tapi realitinya.....sekor binatang pun tak mau jadi manusia. cuma manusia jer yg meniru cara kebinatangan....kan!!!

Panglima7 said...

Atikah....dipersilakan ok...Tak perlu mohon kebenaran.

Amy Syaquena said...

as'salam panglima..

betul tue amy setuju sangat , haiwan pun x nak jadi manusia tapi sekarang nie sikap manusia dah macam haiwan x de perikemanusiaan langsung...

Jejaka Misteri said...

as-salam ..Panglima 7 sya nak share yer boleh x ??

Panglima7 said...

Waalaikumsalam Jejaka...dipersilakan...ahlan wasahlan. Sesiapa saja nak share, kecik tapak tangan ..stadium Arab Saudi Panglima tadahkan.

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara