Pengikut-Pengikut Panglima7


Kalendar Islam

Jul 4, 2010

Uruguay Merosakkan Sukan Bola Sepak Piala Dunia

Salam,

Tindakan pemain Pasukan Uruguay menahan dan menampan bola dengan menggunakan tangan hasil tandukkan pemain Ghana betul-betul ke gawang Gol ketika masa tambahan setelah terikat 1-1 menyebabkan KONTROVERSI yang cukup besar dan hebat di seluruh dunia. 

Yang akhirnya mengheret kedua-dua pasukan ke sepakan penalti yang memunculkan kemenangan kepada pasukan Uruguay.

Pemain Uruguay yang menahan bola dari masuk ke gawang gol telah diberikan kad merah dan dibuang padang. 

Tetapi saya melihat, tindakan memberikan kad merah dan dibuang padang oleh pengadil FIFA tidak mencukupi dan memadai.  Sepatutnya pasukan Ghana harus diberikan kemenangan pada masa incident itu juga dengan mengisytiharkan kemenangan dan seterusnya layak ke Separuh Akhir menentang Pasukan Belanda.  Itulah yang sebaik-baiknya daripada mengheret pasukan ke sepakkan penalti.

Tindakan pengadil memberikan sepakan penalti kepada pasukan Ghana adalh tidak wajar.  Kerana tandukkan bola yang ditahan dengan tangan oleh pemain Uruguay -benar-benar tidak dapat diselamatkan lagi dari memasuki gawang Gol.  Mana mungkin sepakan penalti harus diganti dengan tindakan tidak beretika pemain Uruguay.

Mana mungkin sebuah pasukan seperti Uruguay boleh melayakkan diri ke Separuh Akhir jika pemain pasukkan ini  bermain kotor dengan penipuan yang terang lagi nyata di hadapan ratusan juta penonton seluruh dunia yang menyaksikannya.  " Damn u."

Kemenangan Pasukan Uruguay menentang Ghana 4-2 hasil sepakakan penalti setelah Seri 1-1 adalah kemenangan yang sungguh tidak bermaruah, penuh penipuan, mencalarkan imej pasukan Uruguay dan negaranya, merosakkan mutu bolasepak seluruh dunia dan pengadilan dan menunjukkan kelemahan FIFA.

Apa gunanya kemenangan jika maruah dan integriti pasukan Uruguay dipersoalkan.  Sungguh memalukan !!!

Written by Panglima 7.
UMNO dan BN pun sama.... perosak Sistem Demokrasi di negara Malaysia.

2 comments:

boyanis sos cili said...

SAYE AMAT SETUJU DENGAN ANDA; SEPATUTNYA URUGUAY DIHANTAR PULANG KARENA MEMALUKAN SUKAN BOLA SEPAK

Panglima7 said...

Salam MP Segambut.

Benar kata-katea tuanhamba. Sepatutnya FIFA perlu menggubal undang-undang baru. Mana-mana pemain yang cuba menahan bola dari memasuki gawang gol dengan tangan mereka, maka wajib dikira GOL. Tiada Kompromi untuk itu. Bukannya menghadiahkan sepakan penalti. Kerana sepakan penalti belum tentu gol boleh masuk.

Panglima7

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara