Pengikut-Pengikut Panglima7

Kalendar Islam

May 20, 2011

Pada Yang Belum Memiliki Zuriat....Berhati-Hatilah Dalam Berdoa

Assalamualaikum Wbr.


Sudah lama Panglima tidak menonton TV di malam hari.  Tetapi baru kejap tadi.....selepas kebasahan pulang dari surau, Panglima tertarik dan berpeluang untuk menonton TV yang ada di ruang tamu,...melihat Cerekarama Astro bertajuk "Berpaling dari Jannahmu"....lakonan hebat Datuk Fauziah Ahmad Daud dan Nasir Bilal Khan.  Dalam slot itu...Fauziah Ahmad Daud seorang yang sangat pembersih......pantang kotor dan berhabuk sikit.....satu rumah di mob nya....malangnya setelah sepuluh tahun berkahwin mereka belum dikurniakan zuriat.
Inilah dia..gambar Mia Sara Nasuha.....yang melakonkan anak kepada Fauziah Ahmad Daud.

Sehinggalah pada suatu malam....Fauziah Ahmad Daud bermunajat di tengah malam yang hening, memohon ke hadrat Allah agar dikurniakannya seorang zuriat......beliau memohon dengan linangan air mata.

Beginilah lebih kurang doa beliau mengikut apa yang panglima dengar dan masih ingat ingat......Ya Allah Ya Tuhanku....telah 10 tahun aku berumahtangga tetapi belum dikurniakan zuriat.  Aku bermohon kepadamu ya Allah agar engkau mengurniakan aku seorang zuriat.  Aku berjanji akan menjaganya dengan penuh kasih sayang dan aku akan sabar dengan segala ujianmu Ya Allah.  Kurniakanlah kepadaku seorang zuriat ya Allah.

Dipendekkan cerita....Allah memakbulkan dan memperkenankan doa Fauziah Ahmad Daud dengan mengurniakannya seorang anak perempuan yang bernama Mia Sara.  Memang comel sungguh anak itu......aku melihatnya pun merasa sangat kasih akan budak itu.  Setelah anak itu berumur dalam 4-5 tahun.....sikap pembersih Fauziah Ahmad Daud semakin menjadi-jadi...pantang kotor sedikit anaknya itu dimarahi serta diherdiknya. Berkali-kali anak itu memohon ampun dan maaf pada ibunya Fauziah Ahmad Daud.    Kasihan ...sampai takut budak itu........sehingga terkeluarlah kata " ada anak pun salah...takde anak pun salah"  

Walaupun Nasir Bilal Khan sebagai suami ...sering menasihati dan mempertahankan sikap anaknya yang masih kecil..tetapi Fauziah Ahmad Daud tetap tidak mengendahkannya......sehinggalah suatu hari.........Mia Sara didatangi kawan-kawan di rumahnya dan habis bersepah dengan barang permainan dan lukisan di ruang tamu.  Fauziah Ahmad Daud yang berang melihat rumah bersepah terus...mengherdik anaknya dan menggasak sisi kepala anaknya dengan bebelan dan amarah yang amat sangat. Anak kecil yang ketakutan itu.....lari keluar rumah.....lalu dilanggar oleh kereta yang datang.  Mia Sarah di ambil kembali oleh Allah SWT.   Besar sungguh penyesalan dari Fauziah Ahmad Daud atas sikapnya terhadap anaknya.  Fullstop.

Apa yang Panglima hendak ceritakan di sini.....pada mereka-mereka yang Allah belum kurniakan zuriat, bersabarlah atas ujian Allah ini.  Ada hikmahnya...kenapa dapat anak lambat dan cepat.  Bermohon dan bermunajatlah kepada Allah sebagaimana Nabi Zakaria a.s memohon dan bermunajat kepada Allah agar dikurniakan seorang zuriat.

Cukuplah memohon kepada Allah agar dikurniakan seorang zuriat yang soleh.  Fullstop. Jjanganlah ditambah doa itu.....dengan "Aku berjanji itu dan ini.......aku berjanji walau apa ujian dan dugaan yang datang..."  Kenapa nak doa "aku berjanji...?"  Kenapa nak doa ..."walau apa dugaan dan ujian yang datang.."? Adakah kita sudah cukup hebat dan bersedia untuk diuji oleh Allah dengan doa yang sedemikian..?
Jangan diminta ujian dan dugaan yang sebegini...tak tertanggung kita nanti, bilamana Allah mengurniakan kita anak yang cukup nakal dan tak dengar kata...sehingga pusing dan rungsing kepala kita dibuatnya.

Panglima7
Berhati-hatilah dalam berdoa...dan kalau nak jadi pembersih pun...berpada-padalah 
Sekadar berkongsi cerita.

12 comments:

cikgupj said...

Salam...terima kasih panglima. Cpj tidak tengok cerita tu, tapi baca cerita panglima.Amat berguna sekali nasihat tu.

Na'im Nikmat said...

Salam Akhi,
Post yang menarik, harap dapat saling bertukar link, link saudara telah sy pautkan diblog sy

http://naimnikmat.blogspot.com/

Amy Syaquena said...

terima kasih panglima di atas entry nie.amy masih belum mempunyai zuriat

MOH KEMBARA said...

Assalamualaikum Yob Panglima, teman pun tak tengok drama ni tp bila baca huraian Yob, faham apa yg nak disampaikan. Ya elok kita berhati2 apabila kita berdoa. Minta yg baik2 tp jgn bersyarat2 yg kita sendiri nanti tak mampu tangani.

sayangsayangibu said...

en3 yg sangat memberi kesan kepada seorang ibu seperti akk. tqvm

Panglima7 said...

Waalaikumslaam Cigupj. Terima kasih kerana sudi membaca entry hamba

Panglima7 said...

Waalaikumsalam Naim Nikmat. Blog tuan juga Panglima sudah linkkan di blog2 sahabat3. Terima kasih

Panglima7 said...

Assalam Amy. Semoga Amy terus berdoa dan bersabar hendaknya.

Panglima7 said...

Waalaikumsalam Moh Kembara. Plot drama yang menarik. Moral of the story...kena berhati2 dalam berdoa dan jangan beri syarat...nanti tak mampu hadapi dugaan.

Panglima7 said...

Terimakasih sayangsayang ibu. Semoga bermanfaat.

Nur Iman said...

owhh..xper..huhu..yg 2 sye amik dri iluvislam.com
bleh tgk kat sni
http://www.iluvislam.com/karya/cerpen/849-air-mata-malam-pertama.html
lam blog sye..sye bnyk amik info2 dri fb ngn iluvislam.com 2 la..huhu..anyway..sye ske blog mcm ni..:)..trskan pjuangan

Anonymous said...

Pernah tgok cite ni...sedih sangat....
Sy pun blom dkurniakan zuriat.... Allah lebih mgetahui.... Ada hikmahnya... Kt dah usaha..doa...selebihnya kt bserah pada yg esa...

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara