Pengikut-Pengikut Panglima7


Kalendar Islam

Oct 11, 2010

Jangan Makan Coklat Crispy...!!!

Salam,


Coklat jenama Crispy di dapati mengandungi Emulsifier (E476) iaitu kod untuk Lemak Babi.
Yang jelas....ianya Haram dimakan oleh Umat Islam.

Sila lihat gambar di bawah.



Ada logo halal lagi...heee

Nampak tak kod E476
Kalau tak berapa jelas, boleh belek sendiri di pasaraya-pasaraya dan kedai-kedai runcit.

Di bawah ini saya sertakan code-code makanan yang mengandungi lemak babi. Kalau boleh ”print lah” dan simpan ke dalam dompet. Sangattt bermanfat di zaman kita ini. Apabila membeli barang-barang makanan, boleh segera rujuk kepada code-code ini jika datang keraguan. Ini yang saya lakukan ketika keluar membeli barang keperluan harian dan snek untuk anak-anak.

Panglima7

Jangan main bedal ajer....heeeee


Zaman sekarang, orang bukan Islam tak tulis lagi babi atau pig fat atau pork dan sebagainya di plastik makanan.....tetapi sekarang mereka mengunakkan Code. Siapa yang ada code-code babi ini....maka dia akan terhindar dan terselamat dari terbeli dan termakan benda-benda haram ini terutamanya daging dan lemak babi.

JAKIM pulak main halal ajer......code pun dia tak tahu baca. Asal tiada tulis babi....maka halal. Lihatlah logo Jakim di atas tuu.


Sekarang semuanya sudah berbeza.

16 comments:

Prof. Era Pasca said...

betul la tu.. plastik tu je halal... yang dalam tu takde cop.. kahklahkah

Joe's Babe said...

masyaallah, makanan saya dari kecik. pernah juga terbelikan sekali dua buat anak saya. dah jadi darah daging pun. sedihnya. rasa nak saman jer. siapa yang patut disaman? pihak jakim or pengilang coklat tu yer?? hmmm

Unknown said...

jakim ni kalau
pengeluar bagi duit je
semua kira halal la..
buat kerja macam mana ntah..
tidur je banayk..

Panglima7 said...

Salam baginda, Joe dan Diana.
Komen anda semua sangat dihargai.

Bagi yang telah termakan....ianya tidak berdosa dan tidak mengapa...kerana kita tidak mengetahui makanan itu ada mengandungi lemak babi. tetapi yang dah masuk ke perut...makanan tersebut tetap haram...daging yang tumbuh...dari makanan yang haram itu yg ditakuti. jakim pulak...bukan dia yang bagi lulus halal dan haram... Jakim telah sub kan pada syarikat lain yang menguruskan halal dan haram nie,....hehehehe.....Ambil jalan mudah laa tuu untuk untung mudah.

luvly iema said...

alo....sy ska crispy 2. T_T

incik panglima, nk share boleh x entri ni..?

melur said...

Salam tuan,
la ni kita nak guna pakai apa lagi untuk menyakini makanan yang kita beli halal atau haram?

Harapkan JAKIM, JAKIM pula buat hal...buat kerja tak nak!

Panglima7 said...

Boleh Nuriema...silakan dan sudi-sudikan. Suka coklat tuu takpe tp jangan mamam...hehehe.

Panglima7 said...

Salam Melur,

Kalau tiada rotan...akar pun berguna juga. Kita tak tahu apa kandungan atau ingredient bahan makanan tersebut cukuplah code lemak babi yg hamba attachkan sebagai bahan rujukan ketika membeli. InsyaAllah kita akan terhindar dari termakan benda yang haram.

Anonymous said...

Kod E

Kod E ialah kod nombor untuk bahan tambah (aditif) dan ianya selalu digunakan pada label makanan di negara Kesatuan Eropah. Bahan aditif ialah bahan yang selamat dimakan yang ditambah secara sengaja ke dalam makanan dalam kuantiti yang sedikit bagi mempengaruhi kualiti penyimpanan, pemprosesan, penyediaan dan pembungkusan makanan.

Skim penomboran ini mengikut Sistem penomboran Antarabangsa (International Numbering System @ INS) yang telah ditentukan oleh Jawatankuasa Codex Alimentarius. Codex Alimentarius ialah dari bahasa Latin yang bermaksud “kod makanan” atau “buku makanan”. Ia adalah koleksi pelbagai standard, kod praktis, panduan antarabangsa yang diiktiraf berkaitan dengan makanan, pemprosesan makanan dan keselamatan makanan bertujuan untuk menjaga kesihatan manusia dan memastikan kod perdagangan yang beretika dijalankan.

Bagi Kesatuan Eropah, Kod E ini adalah merujuk kepada aditif yang boleh dimakan kerana hanya sebahagian daripada bahan aditif yang dibenar untuk digunakan. Nombor E juga digunakan pada label pemakanan di Australia, New Zealand, Amerika Utara, terutama Kanada dan Israel.

PENGKELASAN NOMBOR E MENGIKUT JENIS BAHAN ADITIF

E100 - E199 - Warna
E200 - E299 - Pengawet
E300 - E399 - Oksidan, Fostat, Antioksida, Pengawal Asid
E400 - E499 - Pemekat, Pelembap, Penstabil, Emulsifier
E500 - E599 - Garam, Regulator Asid, Agen Penghalang Kerak
E600 - E699 - Penambah Perisa
E900 - E999 - Pemanis, Bahan-bahan lain
E1000- E1999 - Bahan Kimia Tambahan

Kesimpulan

Tidak semua nombor E yang digunakan untuk membuat sesuatu produk makanan berasaskan dari sumber yang haram. Bahan-bahan aditif ini boleh bersumberkan tumbuhan, sintetik, mikrob, semulajadi, kimia dan haiwan. Contoh Nombor E yang paling kerap ditanya oleh orang ramai adalah E471. Ia adalah sejenis emulsifier iaitu mono dan digliserida. Sumbernya adalah dari lemak sintetik yang terhasil dari gliserol dan asid lemak semulajadi terutamanya dalam tumbuhan (contohnya minyak kelapa sawit) atau lemak haiwan. Ramuan ini secara umumnya ialah sebatian pelbagai bahan dengan kandungannya hampir sama dengan lemak semulajadi yang boleh dihadam.

Masyarakat seharusnya peka mengenai jenis aditif makanan dan tahap kandungan yang dibenarkan untuk digunakan dalam sesuatu produk makanan. Pihak industri makanan dan barang gunaan pula bertanggungjawab untuk mengenalpasti status sumber aditif makanan yang digunakan supaya tidak akan menimbulkan keraguan kepada para pengguna Islam. Manakala Bahagian Hab Halal Jakim akan memastikan syarikat yang memohon sijil halal wajib mengisytihar kesemua ramuan termasuk aditif makanan yang digunakan beserta dokumen yang kukuh (seperti sijil halal yang diiktiraf dan analisisi makmal).


sumber: www.halal.gov.my

Joe's Babe said...

alah...kenapa guna anon. susah nak refer balik. saya masih kurang faham penerangan en.anon.

Anonymous said...

salam...
untuk panglima 7...
sebenarnya anda semua sudah salah...takde babi pon kat crispy tu...anda bernasib baik kalau tak disaman kilang pembuat tu...lain kali pastikan anda benar2 tahu baru buat ulasan...sebenarnya crispy cukup terkenal di negara timur tengah dan mereka pun ada majlis dan pihak yang akan memastikan tiada unsur2 haram atau di ragui di dalam makanan yang untuk pasaran mereka..
anda boleh dikatakan sabotaj pihak pengeluar ini...pastikan entry di keluarkan takut anda mungkin disaman jutaan ringgit yang pastinya anda tak mampu bayar...
sekian terima kasih demi kebaikan dan kesucian islam...

Joe's Babe said...

en.anon, sebab tu jgn guna anon. susah orang nak refer balik kat tuan.

Panglima7 said...

Betul tu joe...hamba setuju. Janganlah pakai nama anonymous....susah nak refer balik. Itu pun hamba guna courtesy untuk siarkan komen nya.

kebanyakakn masyarakat kita dah maklum bahawa E471 ada lemak babi. Dan bukan hamba seorang sahaja yg tulis...ramai.
Nanti hamba siarkan...dari mana sumbernya kod-kod E itu. Kalau betul la syarikat itu tak guna lemak babi, dia kena proofkanlah...jangan ingat nak saman ajer.!! Umat Islam ada doubt...macam roti gardenia sikit masa dulu.

madidlife said...

Ceh! korunk tau tak yg E100 tu adalah kunyit? rujuk wikipedia. tak kan kunyit pun haram?

Panglima7 said...

Suka hati engkau lah Labu...(Middlelife) Kalau ko nak makan E100 tuu ker E471 tuu ker...ngko makan lah....tak siapa nak larang. ako tak mahu...hehehehehe

Henry Zackery said...

terima kasih atas informasi tentang kod crispy n lain2 produk tersebut :)
panglima memang seorang yang arif :)

Related Posts with Thumbnails

Jom Chatting dan Borak Secara Online

http://www.meebo.com/rooms

Pengikut Panglima7 Luar Negara